- Virhe ja virheilmoitus
12.1.
Matkanjärjestäjän suorituksessa on virhe, jos
a) matka ei palveluksiltaan tai muilta järjestelyiltään vastaa sitä, mitä on sovittu tai voidaan katsoa sovitun, tai
b) matkanjärjestäjä on laiminlyönyt antaa matkustajalle matkapalveluyhdistelmistä annetun lain edellyttämiä tietoja matkaan sovellettavista ehdoista, matkan sisällöstä, tarvittavista matkustusasiakirjoista, matkaa koskevista terveysmääräyksistä, kuljetusyhteyksistä aikatauluineen sekä muita matkustajalle tarpeellisia tietoja, kuten ohjeita matkan aikana mahdollisesti sattuvan sairastumisen, onnettomuuden tai muun vastaavan tapahtuman varalta ja tämän voidaan olettaa vaikuttaneen matkustajan päätöksentekoon, tai
c) matkanjärjestäjä on laiminlyönyt kohdan 2.5. mukaisen avustamisvelvollisuutensa.
12.2.
Matkustajan tulee varautua kohtuulliseen kuljetusaikataulun muutokseen. Virheenä ei pidetä kuljetusaikataulun muutosta, jos sen seurauksena matkakohteessa oloaika lyhenee tai pitenee vähintään 2 mutta alle 5 vuorokautta kestävällä matkalla enintään 4 tuntia, 5 – 8 vuorokautta kestävällä matkalla enintään 5 tuntia ja yli 8 vuorokautta kestävällä matkalla enintään 8 tuntia. Jos matkan kesto alittaa 2 vuorokautta, virheen arviointi tehdään tapauskohtaisesti.
12.3.
Kyseessä ei ole virhe, jos matkustaja ei käytä matkaan sisältyvää kuljetusta tai muita palveluja tai käyttää niitä vain osittain.
12.4. Virheilmoitus
Matkustaja ei saa vedota virheeseen matkan jälkeen, ellei hän ilmoita virheestä matkanjärjestäjälle tai matkanvälittäjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Virheestä, joka voidaan korjata matkan aikana, on ilmoitettava matkanjärjestäjälle tai -välittäjälle niin pian kuin mahdollista.
Ellei virheen välitön korjaaminen ole tarpeen, matkustajan on asetettava kohtuullinen aika virheen korjaamiselle. Kohtuullista aikaa arvioitaessa tulee ottaa huomioon matkan kesto, kohde ja muut matkan luonteeseen liittyvät seikat.
Edellä mainittu ei kuitenkaan estä matkustajaa vetoamasta virheeseen, jos matkanjärjestäjä tai muu elinkeinonharjoittaja, jota matkanjärjestäjä on käyttänyt apunaan sopimuksen täyttämisessä, on menetellyt törkeän huolimattomasti tai kunnianvastaisesti ja arvottomasti.
- Yleiset matkapakettiehdot sekä Tjäreborgin lisä- ja erityisehdot
- 1. Soveltamisala
- 2. Matkapakettisopimus ja vastuu sopimuksen toteuttamisesta
- 3. Sopimuksen syntyminen ja hinnan maksaminen
- 4. Matkustajan oikeus peruuttaa matka ennen matkan alkamista
- 5. Matkustajan oikeus peruuttaa matka matkanjärjestäjän tekemien muutosten tai matkakohteen olojen vuoksi ennen matkan alkamista
- 6. Matkustajan oikeus keskeyttää matka ja purkaa sopimus matkan aikana
- 7. Matkustajan oikeus muuttaa sopimusta ja luovuttaa se toiselle
- 8. Hinnanmuutokset
- 9. Matkanjärjestäjän tekemät muutokset matkapakettisopimukseen
- 10. Matkanjärjestäjän oikeus peruuttaa ja keskeyttää matka
- 11. Matkanjärjestäjän oikeus purkaa sopimus
- 12. Virhe ja virheilmoitus
- 13. Virheen korjaus
- 14. Vaihtoehtoisten palvelujen tarjoaminen matkan aikana
- 15. Hinnanalennus
- 16. Vahingonkorvaus
- 17. Varausvirheet
- 18. Muun lainsäädännön nojalla saadun korvauksen vähentäminen
- 19. Korvausvaatimukset
- 20. Riita-asiat
- 21. Muutokset
- 22. Erityisehdot Matkajokeri (määrittelemätön majoitus)
- 23. Erityisehdot risteilyt
- 24. Erityisehdot jalkapallopaketit
- 25. Erityisehdot formula 1 -matkat
- Matkapakettiehdot tulostettavana versiona (PDF)
- Matkapakettiehdot ryhmille (PDF)