Valmius kriisitilanteissa

Seuraavassa vastauksia tavallisimpiin kysymyksiin Tjäreborgin kriisivalmiudesta.

Minkälainen valmiussuunnitelma Tjäreborgilla on?
Tjäreborgin valmiussuunnitelma poikkeus- ja kriisitilanteiden kattaa toimintamme eri osa-alueita, esimerkiksi miten erilaiset poikkeustilanteet luokitellaan ja miten valmiusryhmä työskentelee, miten lomakohteissa toimitaan, esim. hätapäpalvelunumeron perustaminen, viestintä ja mediayhteydet. Valmiussuunnitelma elää ja muuttuu jatkuvasti. Valmiussuunnitelma on yhteinen koko NLTG-konsernille, johon Tjäreborg kuuluu.

Kuka on tehnyt Tjäreborgin valmiussuunnitelman ja miten?
Valmiussuunnitelman on kehittänyt konsernimme turvallisuusvastaava yhdessä eri puolilla organisaatiotamme työskentelevien kriisijohtajien kanssa. Se perustuu myös aiempiin kokemuksiimme sekä niistä oppimiimme asioihin. Muokkaamme suunnitelmaa jatkuvasti uusien kokemusten ja tietämyksen perusteella sekä uuteen tekniikkaan ja työkaluihin sopivaksi.

Milloin valmiussuunnitelma aktivoituu?
Pohjoismaisessa valmiuskeskuksessamme on henkilökuntaa ympäri vuorokauden. He vastaanottavat raportteja poikkeustilanteista ympäri maailmaa, arvioivat niitä ja ilmoittavat asioista tarvittaville tahoille organisaatiossa. Valmiustasoa voidaan nostaa tai ottaa käyttöön kriisiorganisaatio, jos tilanne niin vaatii.

Miten Tjäreborg määrittelee kriisin?
Kriisin määritelmä täyttyy, jos yksi tai yleensä useampi seuraavista on tapahtunut:

  • Onnettomuus, jossa on loukkaantunut ja/tai menehtynyt useita ihmisiä, laaja epidemia tai monia sairastuneita.
  • Tapahtuma, jossa on osallisena viranomaiset, kuten poliisi, palokunta, sairaalat, ulkoministeriö jne.
  • Tapahtuma, joka edellyttää useiden tahojen osallistumista/panosta, ja jossa ajoitus on kriittinen (esim. luonnonkatastrofi).
  • Tapahtuma, joka herättää suurta kiinnostusta tiedotusvälineissä, ja vaatii toimia Tjäreborgilta.

Koulutatteko henkilökuntaanne poikkeustilanteiden varalta ja jos, niin miten?
Turvallisuuskysymykset ja toiminta poikkeustilanteissa sisältyy peruskoulutukseen. Jatkokoulutus rakentuu omien työtehtävien mukaisesti.

Miten huolehditte asiakkaistanne mahdollisessa kriisitilanteessa?
Asiakkaamme ovat aina etusijalla. Pidämme asiakkaista huolta parhaalla mahdollisella tavalla kulloisenkin tilanteen ja olosuhteiden mukaan, riippuen siitä mitä ja missä on tapahtunut. Tarvittaessa käytössämme ovat ulkopuoliset SOS Internationalin ja EuroAlarmin kriisiammattilaiset, jotka työskentelevät paikallisten lääkäreiden kanssa ja joilla on mahdollisuus päästä nopeasti paikan päälle. Yhteistyökumppaniemme kautta pystymme myös tarvittaessa tarjoamaan matkustajillemme tukea ja apua kotiinpaluun jälkeen.

Onko Tjäreborg nostanut omaa valmiustilaansa esimerkiksi tsunamin tai terroritekojen seurauksena?
Meillä on aina korkea valmiustila, mutta totta kai näistä tapahtumista on opittu paljon asioita, joita voimme nyt soveltaa käytäntöön muuallakin. Eritoten käytämme tehokkaammin hyväksi nykyaikaista viestintä- ja IT-teknologiaa.

Mikä on ollut pahin kriisi tsunamin jälkeen?
Tsunamin jälkeen emme ole onneksi joutuneet kokemaan yhtä suurta kriisiä, vaan tavanomaisempia poikkeustilanteita ja yksittäisiä tapahtumia, joita olemme tottuneet käsittelemään.

Millaiset muutos- ja peruutusehdot koskevat epävakaita matkakohteita?
Seuraamme tiiviisti ulkoministeriön matkustussuosituksia. Jos ulkoministeriö ei suosittele välttämään matkustamista tietylle alueelle, noudatamme tavanomaisia muutos- ja peruutusehtoja.

Tietoa Tjäreborgista

Välttämättömät evästeet tekevät verkkosivustosta käyttökelpoisen sallimalla perustoimintoja, kuten sivustolla navigoinnin ja pääsyn sivuston suojattuihin osioihin. Verkkosivusto ei toimi kunnolla ilman näitä evästeitä.
Toiminnalliset evästeet mahdollistavat verkkosivuston ulkoasua tai toimintoja muuttavan tiedon tallentamisen. Näitä tietoja ovat esimerkiksi tekemäsi matkahaut. Näitä tarvitaan sivuston optimaaliseen toimintaan.
Tilastoevästeillä kerättävät ja raportoitavat tiedot auttavat meitä ymmärtämään, miten käyttäjät ovat vuorovaikutuksessa sivuston kanssa. Tällaista tietoa on mm. miten usein vierailet sivustolla ja millä sivuilla. Tietojen avulla kehitämme sivuston ulkoasua, helppokäyttöisyyttä ja tehokkuutta. Käytämme tietoja myös sisällön personointiin ja markkinatutkimukseen.
Markkinointievästeitä käytetään seuraamaan kävijöiden liikkumista verkkosivustolla, jotta me ja yhteistyökumppanimme voimme näyttää kävijälle sopivaa ja kiinnostavaa sisältöä. Keräämme tietoja, mistä olet kiinnostunut, millä sivuilla käyt, millaisia mainoksia klikkaat, millaisista tuotteista tai palveluista olet kiinnostunut ja mitä ostat (nk. profilointi). Toteutamme kohdennettua markkinointia ja tarjouksia yhdessä kumppaniyritysten kanssa ja siinä tarkoituksessa myös jaamme tietoja.