Hotelli/huoneisto - Hyvä tietää

Hotelli/huoneisto

Saapuminen/huoneen luovutus

Huoneen saa käyttöön matkakohteessa viimeistään klo 15. Espanjassa saat huoneen käyttöösi viimeistään klo 16. Kansainvälisen käytännön mukaan hotelliin sisäänkirjautuminen tulee tapahtua klo 18 mennessä. Mikäli olet varannut pelkän hotellin, ilmoita myöhäisestä saapumisestasi jo varauksen yhteydessä tai suoraan hotelliin, jotta hotellivarauksesi ei peruunnu. Useat kansainväliset hotellit veloittavat asiakkailta takuumaksun luottokortilla tai käteisellä etukäteen mahdollisia lisäkuluja varten (esim. minibaari, huonepalvelu jne). Mikäli et käytä palveluita, saat takuumaksun lomasi päättyessä takaisin. Hotellihuoneet luovutetaan hotellista riippuenaamupäivällä myös silloin, kun lähtö on klo 24 jälkeen.

Huoneiden luovutus tapahtuu yleensä viimeistään klo 12. Mahdollisten hotellista ostettujen lisäpalveluiden maksut kannattaa suorittaa hotellin vastaanottoon jo edellisenä iltana, mikäli lähtö on aikaisin aamulla.

Välimatkat hotellialueella

Useissa hotelleissamme on useampia rakennuksia, jolloin välimatka huoneen ja esim. vastaanoton tai ravintolan välillä voi olla pitkä.

Ranta ja keskusta

Ilmoitetut välimatkat ovat lähimmälle rannalle ja paikalliseen keskustaan. Välimatka mitataan hotellin vastaanotosta tai muusta keskeisestä pisteestä hotellialueella. Kun välimatkaksi on ilmoitettu 0 m tarkoittaa se, että hotellin tontti rajautuu rantaan.

Parveke/terassi/näköala

Hotellitekstissä on mainittu mikäli huoneessa/huoneistossa on terassi tai parveke. Parvekkeen tai terassin koko tai kalustus ei välttämättä vastaa huoneen henkilömäärän kanssa. Mikäli huone/huoneisto tietyllä näköalalla, kuten esim. merinäköalalla tai osittaisella merinäköalalla on varattavissa, näkyy se varausvalikossa matkaa varattaessa.
Merinäköala tarkoittaa sitä, että parvekkeelta/terassilta suurimmasta osasta on suora näkymä merelle. Osittainen merinäköala tarkoittaa sitä, että näköalaa peittää osittain esim. kasvillisuus tai toinen rakennus.
Joissain hotelleissa on mahdollisuus varata huone/huoneisto altaalle, merelle tai puutarhaan päin. Tämä ei tarkoita suoraa näköalaa vaan sitä, että huone sijaitsee hotellissa kyseisellä puolella rakennusta.
Huone/huoneisto ympäristön suuntaan voi olla esim. osittaisella näkymällä allasalueelle tai puutarhaan päin, viereisten rakennusten, pysäköintialueen tai kadun suuntaan.

Melu ja häiriöt lomakohteessa

Monet hotelleistamme sijaitsevat suosituilla ja vilkkailla turistialueilla, joissa on paljon elämääsekä päivä- että yöaikaan. Ravintoloiden, yökerhojen, baarien, kauppojen jap aikallisliikenteen äänet saattavat häiritä toisinaan hyvinkin paljon.
Kansainvälisen käytännön mukaisesti, hotelleissa tulee olla hiljaista klo 24.00 alkaen. Mikäli muut hotellin asukkaat häiritsevät lomasi viettoa, ota yhteyttä kohdehenkilökuntaamme ja hotellinvastaanottoon välittömästi.
Rakennustyömaita saattaa toisinaan esiintyä kaikissa lomakohteissa, etenkin uusissa kehittyvissä lomakohteissa ne ovat tavallisia. Rakennustyöt saattavat joskus aiheuttaa häiriötä hotellien asukkaille. Tähän matkanjärjestäjän voi olla vaikeaa vaikuttaa.

Hotellin vaihto

Mikäli haluat vaihtaa hotellia kohteeseen saavuttuasi ja muutos on mahdollista tehdä, maksat erotuksen kohdehenkilökunnallemme. Joissain tapauksissa hotellin perimät peruutuskulut tulevat asiakkaan maksettavaksi. Kuljetukset hotellien välillä tulee järjestää ja maksaa itse.

Hotelliluokitus

Jokainen hotellimme ja huoneistohotellimme on luokiteltu kunkin maan turistiviranomaisen toimesta, eri arviointiasteikkojen mukaan (avain, tähti, kirjain). Olemme halunneet täydentää näitä luokituksia omalla luokituksellamme, joka on ilmoitettu sydänmerkillä, yhdestä viiteen. Lisäyksenä voi olla myös plus-merkki (+), mikä osoittaa, että hotelli on luokitukseltaan himan parempi kuin saman luokituksen hotellit yleensä.

Luokituksessamme otamme huomioon kohteen olosuhteet, mikä tarkoittaa, että saman tasoiset hotellit eivät ole vertailukelpoisia eri kohteiden välillä. Tjäreborgin luokituksessa huoneen tason lisäksi on huomioitu myös kokonaisvaikutelma, johon sisältyy hotellin sijainti, sisustus, palvelut, aktiviteetit jne. Asiakkaidemme mielipiteet, joita saamme asiakastyytyväisyyskyselyiden kautta, vaikuttavat myös hotelliluokitukseen.

Hotellin luokitus voi muuttua, esim. talvikauden ja kesäkauden välillä, tai kunnostuksen ja muiden hotellissa tehtävien muutosten jälkeen. Ilmoitamme aina sillä hetkellä voimassa olevan luokituksen.

Hotelleissa majoitutaan tavallisiin huoneisiin. Huoneistohotelli on huoneistojen muodostama kokonaisuus, jossa olet "oma herrasi"; tiskaat itse astiasi, vastaanotto voi olla avoinna vain rajoitetusti jne. Huoneistoissa on yleensä jääkaappi sekä keittomahdollisuus. Keittiövarustus on useimmiten yksinkertainen. Vinkki: pakkaa astianpesuaine, -harja ja riepu mukaan. Huoneistot siivotaan usein vain asiakkaiden vaihtuessa ja lakanat vaihdetaan kerran viikossa. Hotelleissa/huoneistoissa pyyhkeet vaihdetaan 1-2 krt viikossa hotellista riippuen.

Internet-sivujemme hotellien huonekuvat ovat esimerkkejä, joista huoneet voivat poiketa jonkin verran.

Luokitus: 5,0
Korkea taso, kohteen parhaimmistoa.

Luokitus: 4,0
Paremman keskiluokan hotelli palveluineen ja mukavuuksineen. Usein myös aktiviteetteja.

Luokitus: 3,0
Keskitason hotelli, miellyttävä ja suosittu. Kohtuullinen taso.

Luokitus: 2,0
Yksinkertaisempaa keskiluokkaa. Yksinkertainen hotelli, joka voi olla hieman kulunut, mutta on silti käytännöllinen.

Luokitus: 1,0
Ainoastaan poikkeuksellisesti Tjäreborgin valikoimassa. Erittäin vaatimaton, ei mukavuuksia.

Terveys ja turvallisuus

Vaadimme hotelleiltamme voimassaolevien terveys-, turvallisuus- ja palomääräysten noudattamista ja seuraamme määräysten noudattamista. Standardit ja määräykset vaihtelevat eivätkä aina vastaa oman maamme tasoa. Tutustu saavuttuasi hotellin pelastussuunnitelmaan. Huomaa myös, että lasten kanssa matkustaessasi paikalliset ohjeistukset eivät vastaa kotimaista tasoa.

Kaasukäyttöiset vedenlämmittimet

Viallinen kaasupoltin voi aiheuttaa korkeita hiilidioksidipitoisuuksia. Väritön, mauton ja hajuton kaasu voi aiheuttaa myrkytyksen, jonka oireita ovat päänsärky, pahoinvointi ja huimaus. Jos sinulla on joku näistä oireista ja huoneessasi/huoneistossasi on kaasulla toimiva laite, poistu heti huoneesta, mene ulos ja ota heti yhteyttä oppaaseemme. Tjäreborgilla ei yleensä ole hotelleja, joissa suihkuvesi lämmitetään kaasulla. Jos huoneessasi/huoneistossasi on kaasukäyttöinen vedenlämmitin, pyydämme välittömästi ilmoittamaan asiasta Tjäreborgille.

Ateriat hotellissa

Yksinkertainen aamiainen/Aamiainen/Kontinental aamiainen: sisältää leipää, voita, marmeladia, kahvi/tee.

Aamiaisbuffet tai yksikertainen aamiaisguffet: sisältää ylläolevan lisäksi usein kananmunaa, juustoa, jugurttia, kasviksia tai hedelmiä.

Puolihoito: Aamiainen sekä yksi ateria, usein illallisbuffet. Juomat eivät sisälly hintaan.

Täysihoito: Aamiainen, lounas ja illalinen - yleensä lounas-/illallisbuffet. Juomat eivät sisälly himntaan.

Mikäli saapuminen tai lähtö hotellilta tapahtuu aikaisin aamulla ei kaikki aateriapaketin aterioita välttämättä ole tarjolla. Hotellista uloskirjautumisen jälkeen eivät ateriat enää kuulu hintaan.

All Inclusive -hotellien tarjonta on lisääntynyt. All Inclusive -sisällöt löytyvät hotellisivuilta. All Inclusive on aina henkilökohtainen ja alkoholia ei tarjoilla alle 18-vuotiaille, vaikka se hintaan sisältyisikin.

Uusi, vastavalmistunut hotelli

Tiedämme jo kokemuksesta, että kaikki ei aina suju aivan suunnitelmien mukaan, kun uusi hotelli avautuu. Esimerkiksi tavaratoimituksissa saattaa tulla viivytyksiä tai ilmenee muita teknisiä ongelmia. Hotellin avautuessa saattaa esiintyä myös pieniä sähkökatkoksia ja kaikki hotellin palvelut eivät vielä välttämättä ole täysin toiminnassa. Täysin uudessa hotellissa on yleensä aina jonkin verran ”lastentauteja”, jolloin tietyissä tapauksissa saatetaan myöntää normaalihinnasta nk. avajaisalennus.

Matkajokeri

Matkajokeri on ennalta määrittelemätön hotelli ja sopii matkailijoille, joilla ei ole erityistarpeita hotellin suhteen. Käytössämme Matkajokeri-hotelleina on sekä omia sopimushotelleja että hotellituotteemme ulkopuolisia hotelleja. Matkajokeri sisältää edestakaiset lennot ja majoituksen määrittelemättömässä matkakohteessa. Hotellin nimi ja sijainti selviävät matkakohteessa.

Seurue, joka on varannut useamman huoneen, saatetaan majoittaa eri hotelleihin. Mikäli samalle varaukselle on varattu kaksi huonetta, takaamme lisämaksusta, että molemmat huoneet ovat samassa hotellissa.

Hintaan ei sisälly aterioita hotellissa, siivousta tai tiskausta loman aikana. Loppusiivous lähtöpäivänä sisältyy hintaan.

Matkatavaroiden kuljetuksen lennoilla, lentokenttäkuljetukset kohteessa ja ateriat lennoilla voi ostaa matkan varaamisen yhteydessä. Matkajokerilla matkustava asiakas saatetaan matkan aikana siirtää toiseen majoituspaikkaan. Majoitus voi sijaita myös muissa kuin Tjäreborgin valikoimassa olevissa matkakohteissa, myös esim. eri saarella kuin minne lento on. Toiveita sijaintipaikasta emme voi ottaa vastaan. Matkajokerihotelli voi sijaita rauhattomalla alueella ja hotellin läheisyydessä voi esiintyä erilaisia häiriöitä. Yksinmatkustava voi varata lisämaksusta huoneen/huoneiston omaan käyttöön. Matkajokerihotellin ei aina sisälly siivousta loman aikana. Rajoitetut suomenkieliset opaspalvelut.

Uima-allas, kuntosali, tenniskenttä...

Hotellitekstissä on mainittu mikäli hotellissa on lämmitetty uima-allas. Allas on yleensä lämmitetty 22 asteiseksi ja lämmitys tapahtuu öisin, jolloin pilvisinä ja tuulisina päivinä veden lämpötila voi olla alhaisempi. Aurinkotuoleja ei yleensä ole kaikille hotellin asukkaille. Aurinkotuolien varaaminen ei ole sallittua. Hotellien kuntosalit ovat useimmiten vaatimattomia. Tennis-, minigolf- ja vastaavista kentistä peritään usein maksu. Useissa hotelleissa ei ole sallittua tuoda ruokaa/juomia huoneeseen tai allasalueelle.

Tupakointi

Savuttomia hotelleja on nykyään yhä enemmän. Esimerkiksi omat Sunwing Family Resorts –hotellimme (paitsi Thaimassa ja Egyptissä) ovat olleet savuttomia kesästä 2013 lähtien.
Tupakointikäytäntö vaihtelee hotelleittain. Joissakin hotelleissa saa tupakoida vain tietyillä, erillisillä alueilla, mutta tavallisesti hotellit sallivat tupakoinnin parvekkeella/terassilla. Usein tupakointi on kielletty sisätiloissa, esim. huoneessa/huoneistossa sekä hotellin yleisissä tiloissa, kuten vastaanotossa ja ravintoloissa. Tupakointi voi olla kiellettyä myös hotellin yleisissä ulkotiloissa, kuten allasalueella. Jos tupakointi on kielletty, on myös sähkötupakan käyttö kielletty.
Pyydämme sinua noudattamaan hotellin sääntöjä.

Arvotavaroiden ja maksuvälineiden säilytys

Älä jätä maksuvälineitä tai arvotavaroita huoneeseesi näkyvälle paikalle. Suosittelemme, että rahat, kortit ja arvotavarat säilytetään hotellin tallelokerossa. Suurin osa hotelleista perii tallelokerosta vuokran ja takuumaksun. Tallelokerot eivät aina ole vakuutettuja.

Lämmitys, sähkö ja ilmastointi

Huomaa, että vaikka hotellissa olisikin keskuslämmitys tai ilmastointi, emme voi taata, että laitteet ovat päällä ympäri vuoden. Ilmaston vuoksi huoneet saattavat olla kosteita ja viileitä. Hotellinomistajat toimivat maan lakien ja määräysten mukaisesti ja päättävät hotellinsa tarjoamista palveluista. Muista, että olemme etelässä. Sähkön ja veden jakelussa voi esiintyä häiriöitä. Useissa hotelleissa vesi lämmitetään aurinkopaneelien avulla, jolloin se harvemmin on aivan tulikuumaa. Tällöin lämpimän veden saatavuus ja lämpötila saattavat olla varsin rajoitettuja etenkin pilvisinä päivinä. Hotellien uima-altaat eivät aina ole lämmitettyjä. Useamman huoneen huoneistossa, ilmastointia ei välttämättä ole kaikissa huoneissa.

Toiveet hotellille

Hotelleissamme on usein myös muiden matkanjärjestäjien asiakkaita eikä käytössämme ole vakiohuoneita. Siksi huoneen sijainnista esitettyjä toivomuksia ei useimmiten voida huomioida.