Hyvä tietää risteilylomista

Risteilylomat

Matkaehdot

Risteilylomiin sovelletaan yleisiä matkapakettiehtoja sekä Tjäreborgin lisä- ja erityisehtoja sekä laivayhtiöiden omia matkaehtoja. Lisätietoa kunkin laivayhtiön osalta erikseen löydät laivayhtiön omilta kotisivuilta sekä Tjäreborgin Hyvä tietää risteilyistä -sivuilta:

Costa Cruises – Hyvä tietää
Celebrity Cruises – Hyvä tietää
Royal Caribbean – Hyvä tietää
Norwegian Cruise Line – Hyvä tietää

Maakuljetukset

Risteilylomat ovat omatoimimatkoja, jotka toteutetaan reittilennoilla. Kuljetukset hotellille/satamaan/lentokentälle eivät sisälly risteilypakettiin. Tjäreborg ei järjestä bussikuljetuksia samaan tapaan kuin lomakohteissa, mutta voit lisäpalveluna varata kauttamme ennakkoon yksityisen kuljetuksen lentokentän ja hotellin välille. Kysy lisää asiakaspalvelustamme puh. 09 1237 686.

Maksaminen laivalla

Risteilyaluksilla hinnat ilmoitetaan tavallisesti Yhdysvaltain dollareina, usein myös euroina. Laivalla ei käytetä käteistä rahaa tai tavallisia maksukortteja (lukuun ottamatta kasinoa, jossa käytetään käteistä). Lähtöselvityksessä luottokorttisi tiedot yhdistetään hyttikorttiisi, joka toimii maksuvälineenä laivalla. Kuittaat kaikki ostoksesi risteilytilillesi, ja risteilyn lopussa saat niistä erittelyn tarkistettavaksesi. Laivayhtiö tekee lähtöselvityksen yhteydessä luottokortillesi katevarauksen. Risteilyn päätyttyä laivayhtiö peruuttaa katevarauksen, mutta huomioi, että voi kulua 7–14 päivää, ennen kuin korttiyhtiö on käsitellyt sen, ja summa on taas käytettävissäsi kortilla.

Juomarahat eli tipit

Kaikilla kansainvälisillä risteilyaluksilla maksetaan ravintola- ja hyttipalveluhenkilökunnalle juomarahaa, joka on tietty summa päivää ja henkilöä kohden. Käytännöt vaihtelevat laivayhtiöittäin. Tarkista oman risteilysi osalta, mitä hintaan sisältyy ja mitä maksetaan erikseen.

Royal Caribbean: Kaikilla laivoilla maksetaan juomarahaa ravintola- ja hyttipalveluhenkilökunnalle. Kun varaat risteilylomasi Tjäreborgilta, tämä juomaraha (n. 14,50–17,50 USD/päivä/henkilö) sisältyy jo matkapakettisi hintaan. Lisäksi kaikkiin risteilytililtäsi veloitettaviin juomalaskuihin ja hyvinvointipalveluihin (esim. kauneudenhoito) lisätään automaattisesti palvelupalkkio 18 %.

Celebrity Cruises: Kaikilla laivoilla maksetaan juomarahaa ravintola- ja hyttipalveluhenkilökunnalle. Kun varaat risteilylomasi Tjäreborgilta, tämä juomaraha (n. 14,50–18 USD/päivä/henkilö) sisältyy jo matkapakettisi hintaan. Lisäksi kaikkiin risteilytililtäsi veloitettaviin juomalaskuihin ja hyvinvointipalveluihin (esim. kauneudenhoito) lisätään automaattisesti palvelupalkkio 18 %.

Costa Cruises: Kaikilla laivoilla maksetaan juomarahaa ravintola- ja hyttipalveluhenkilökunnalle. Kun varaat risteilylomasi Tjäreborgilta, tämä juomaraha (noin 10 euroa/aikuinen/päivä ja lapsilta noin 5 euroa/henkilö/päivä) sisältyy jo matkapakettisi hintaan. Lisäksi kaikkiin risteilytililtäsi veloitettaviin juomalaskuihin ja hyvinvointipalveluihin (esim. kauneudenhoito) lisätään automaattisesti palvelupalkkio 15 %.

Norwegian Cruise Line: Kaikilla laivoilla maksetaan juomarahaa ravintola- ja hyttipalveluhenkilökunnalle. Kun varaat risteilylomasi Tjäreborgilta, tämä juomaraha (noin 13,50–15,50 USD/päivä/henkilö) sisältyy jo valmiiksi matkapakettisi hintaan. Lisäksi kaikkiin ostamiisi juomiin, jotka eivät sisälly All Inclusiveen, sekä hyvinvointipalveluihin (esim. kauneudenhoito) lisätään automaattisesti palvelupalkkio 20 %.

Retket

Retkiä voi varata etukäteen laivayhtiön nettisivujen kautta. Varaus pitää tavallisesti tehdä viimeistään 4–10 päivää ennen risteilyä. Retkiä voi varata myös laivalla, mutta on mahdollista, että osa retkistä on tuolloin jo täynnä. Huomioi, että retkiin voi tulla aikataulumuutoksia, ja retki voidaan myös peruuttaa kokonaan, jos osallistujia ei ole tarpeeksi. Varatun retken peruuttaminen ja hinnan palautus on mahdollista vain lääkärintodistusta vastaan. Retkien opastuskieli on yleisimmin englanti, suomenkielisiä retkiä ei ole tarjolla.

Reittimuutokset

Tjäreborg tai laivayhtiöt eivät voi taata, että laiva poikkeaa kaikissa ilmoitetuissa satamissa tai seuraa suunniteltua reittiä tarkalleen. Laivayhtiöllä ja aluksen kapteenilla on oikeus päättää muutoksista. Tämänkaltaisista muutoksista päätetään yleensä asiakkaiden edun tai turvallisuuden vuoksi, eikä muutoksista makseta hyvitystä.

Ruoka ja juoma

Yleensä kaikilla risteilyaluksilla on kaksi päivälliskattausta. Laivayhtiö jakaa kattaukset ja pöytävaraukset. Jos toivot erityisesti aikaisempaa tai myöhäisempää kattausta, voit ilmoittaa toiveesi asiakaspalveluumme, puh. 09 1237 686. Kattausta ja istumapaikkoja koskevia toiveita ei voida vahvistaa tai taata, mutta laivayhtiöt tekevät parhaansa niiden toteuttamiseksi.

Norwegian Cruise Linen aluksilla on Feel Free -konsepti eli voit joka päivä valita vapaasti, milloin ja missä ravintolassa ruokailet, etkä ole sidottu kiinteisiin kattausaikoihin.

Risteilylomalle voi ostaa etukäteen erilaisia juomapaketteja. Joidenkin risteilylomien hintaan juomapaketti sisältyy jo valmiiksi. Juomapaketin voi ostaa ennakkoon tai laivalla. Kaikilla matkustajilla samassa hytissä tulee olla sama juomapaketti.

Risteilyhintaan sisältyy
Costa Cruises – Vesi, kahvi ja tee buffetravintoloissa.
Royal Caribbean – Muutama alkoholiton juomavaihtoehto, kahvi ja tee.
Celebrity Cruises – Muutama alkoholiton juomavaihtoehto, kahvi ja tee.
Norwegian Cruise Line – virvoitusjuomat, mehut, kahvi ja tee, olut, viini laseittain ja alkoholijuomat, joiden hinta on enintään 15 USD.

Laivoilla on myös erikoisravintoloita, joissa maksetaan erillinen kattausmaksu. Jokaisella laivalla on kerrottu selkeästi, mitkä ravintolat sisältyvät risteilyhintaan ja missä ravintoloissa on kattausmaksu.

Lisävuoteet

Lisävuode tarkoittaa vuodesohvaa, kerrossänkyä tai kokoontaitettavaa yksinkertaisempaa vuodetta. Lisävuode voi myös olla kiinnitetty seinään. Usein lisävuoteet ovat myös tavallista vuodetta lyhyempiä ja kapeampia. Nukkumismukavuudeltaan lisävuode on aina hytin muita vuoteita vaatimattomampi. Lisävuode myös tekee hytin hieman ahtaammaksi.

Hotelliyöpyminen risteilyloman yhteydessä

Jos risteilypakettiisi sisältyy hotelliyöpyminen tai useampia, huomioi, että aamiainen sisältyy vain, jos se on mainittu hotellin esittelytekstissä, matka-asiakirjoissasi ja hotellivoucherissa. Yleensä aamiaisen voi halutessaan ostaa suoraan hotellilla.

Laivaannousu

Risteilysi laivaannousuaika on mainittu matka-asiakirjoissasi. Laivalla tulee olla viimeistään 90 minuuttia ennen ilmoitettua lähtöaikaa. Muussa tapauksessa varauksesi perutaan, etkä ole oikeutettu takaisinmaksuun verojen osuutta lukuun ottamatta.

Erityistarpeet

Useimmilla aluksilla on esteettömiä hyttejä, joissa mahtuu liikkumaan pyörätuolilla. Voit varata tällaisen hytin soittamalla asiakaspalveluumme puh. 09 1237 686. Pyörätuolia käyttävillä matkustajilla tulee olla oma pyörätuoli mukana risteilyllä. Huomioithan, että tietyissä vierailusatamissa laiva ei kiinnity laituriin, vaan maihin siirrytään erillisellä kuljetusaluksella (tender). Siirtyminen tender-alukselle pyörätuolilla ei useimmiten ole mahdollista.

Liikuntarajoitteisten henkilöiden tai henkilöiden, joilla on muita terveydellisiä ongelmia, on pystyttävä matkustamaan ja liikkumaan laivalla itsenäisesti tai mukana on oltava avustaja. Kaikki laivayhtiöt pidättävät oikeuden evätä laivaannousun henkilöltä, joka laivayhtiön arvion mukaan ei ole fyysisesti tai henkisesti riittävän hyvässä kunnossa matkustaakseen itsenäisesti tai jonka arvioidaan tarvitsevan enemmän hoitoa tai apua kuin laivayhtiö tai matkustajan avustaja voi tarjota.

Raskaus

Raskaana olevat voivat matkustaa 23. raskausviikolle saakka. Ennen risteilyn varaamista tutustu huolella laivayhtiön sääntöihin esim. mahdollisesti vaadittavista todistuksista. Lisätietoa löydät laivayhtiöiden nettisivuilta:
Royal Caribbean International
Celebrity Cruises
Norwegian Cruise Line
Costa Cruises

Kieli laivalla

Virallinen kieli risteilyaluksilla on englanti. Miehistön jäsenet osaavat melko yleisesti myös muita kieliä, kuten espanjaa, ranskaa, saksaa ja italiaa. Retkien kieli on yleisimmin englanti. Kaikki tiedottaminen laivalla on englanninkielistä, esimerkiksi kuulutukset ja päivittäiset hyttiin jaettavat uutiskirjeet.