Nainen kävelee pitkällä, tyhjällä hiekkarannalla

Vastuullisen matkailun strategia

Visiomme on olla Pohjoismaiden johtava matkanjärjestäjä vastuullisen lentomatkailun osalta. Haluamme tehdä kestävämpien valintojen tekemisestä helppoa ja edistää vastuullista lomamatkailua. Meillä on selkeä suunnitelma ja tavoitteet vuoteen 2030 – ja pääpiirteet aina vuoteen 2050 saakka. Tämä vaatii paljon sekä meiltä että lomamatkailijoilta, mutta yhdessä pääsemme tavoitteeseemme.

Ilmastovaikutusten vähentäminen

Noin 90 % toimintamme ilmastovaikutuksesta syntyy omista lennoistamme ja hotellitoiminnoistamme. Siksi keskitymme erityisesti näihin osa-alueisiin, joissa voimme aikaansaada positiivisia muutoksia.

Sunclass Airlines

Vähennämme oman lentoyhtiömme päästöjä per matkustajakilometri 25 prosentilla vuoteen 2030 mennessä ja tavoittelemme CO2-päästöissä nollatasoa vuoteen 2050 mennessä. Investoimme tulevina vuosina uusiin, vähemmän polttoainetta kuluttaviin lentokoneisiin. Koko lentokonelaivastomme uusiutuu vuoteen 2030 mennessä. Ensimmäinen uusista koneistamme, Airbus A330-900neo, saapuu ensi talvena. Se yksin tuottaa 23 % vähemmän CO2-päästöjä per matkustajakilometri verrattuna nykyiseen pitkän matkan lentokalustoomme.

  • Vaihdamme tulevina vuosina kaikki lentokoneemme uusiin, vähemmän polttoainetta kuluttaviin malleihin.

  • Jatkamme edelleen toimintamme tehostamista ja polttoaineen kulutuksen vähentämistä. Toteutamme myös operatiivisia tehostustoimia kuten tietojärjestelmien kehitystä, lentokoneiden painon vähentämiseen liittyviä toimenpiteitä sekä matkustamopalvelun optimointia. Odotamme myös parannuksia koko Euroopan ilmatilan käyttöä koskien.

  • Panostamme uuteen teknologiaan. Jatkamme aktiivista yhteistyötä alan organisaatioiden ja muiden sidosryhmien kanssa, kuten NISA.

Lisätietoa lentoyhtiöstämme

Omat hotellimme

Vuoteen 2025 mennessä kaikki omat konseptihotellimme tavoittavat nollatason sähkönkulutuksen CO2 -päästöissä. 2030 mennessä kaikki omat hotellimme ovat nollatasolla energiankulutuksen CO2-päästöissä. Tavoitteisiin päästään investoimalla uusiutuvaan energiantuotantoon ja käyttämällä uusiutuvia energialähteitä aina kun mahdollista.

• Kaikilla omilla hotelleillamme (Sunwing, Sunprime ja OBC) on Travelife-sertifiointi vuoden 2022 loppuun mennessä.

• Kehitämme jätteiden lajittelua hotelleissamme.

• Haluamme käyttää hotelliemme ravintoloissa mahdollisimman paljon paikallisia raaka-aineita, jos mahdollista lähellä tuotettua ja luomua.

• Tavoitteenamme on vähentää ravintoloidemme ruokahävikkiä. Poistamme palmuöljyä sisältävät tuotteet ravintoloistamme viimeistään 2023 aikana ja Mini Marketeista viimeistään 2025 aikana.

Talo Kap Verdellä

Yhteisöissä, joissa toimimme, haluamme mm.

  • Edistää positiivista muutosta, työpaikkojen syntymistä ja talouskasvua esimerkiksi luomalla houkuttelevia työllistymismahdollisuuksia lomakohteissa
  • Olla kiinnostava työnantaja, josta työntekijät ovat ylpeitä, ja työpaikka, jossa kehitytään ja viihdytään ja jossa monimuotoisuus on keskeinen arvo
  • Tarjota vastuullisesti tuotettuja retkiä
  • Suojella lapsia
  • Edistää eläinten hyvinvointia
  • Pyrkiä edistämään parempaa tulevaisuutta tuleville sukupolville erilaisten projektien kautta
- **Edistää positiivista muutosta, työpaikkojen syntymistä ja talouskasvua** esimerkiksi luomalla houkuttelevia työllistymismahdollisuuksia lomakohteissa - **Olla kiinnostava työnantaja**, josta työntekijät ovat ylpeitä, ja työpaikka, jossa kehitytään ja viihdytään ja jossa monimuotoisuus on keskeinen arvo - **Tarjota vastuullisesti tuotettuja retkiä** - **Suojella lapsia** - **Edistää eläinten hyvinvointia** - **Pyrkiä edistämään parempaa tulevaisuutta** tuleville sukupolville erilaisten projektien kautta
Vihreitä palmunlehviä

Lisää tavoitteita

  • Vähentää edelleen kertakäyttömuovin käyttöä. 2023 mennessä aiomme poistaa ja korvata kaikki kertakäyttöiset muovituotteet lennoillamme ja omissa hotelleissamme. 2025 tämä on tavoitteena kaikissa toiminnoissamme.
  • Kaikilla kumppanihotelleilla lomalentotarjonnassamme on GSTC-standardien mukainen sertifiointi 2030.
  • Airshoppen, joka vastaa ostostarjonnastamme lennoilla, on niin ikään asettanut useita vastuullisuustavoitteita, kuten muovin vähentäminen, energiankulutuksen laskeminen ja aurinkopaneelien asentaminen varastohalleihin. Ostoissa pyritään välttämään tarpeettomia pakkauksia, lisäämään kestävämpien tuotteiden osuutta 25 prosenttia talveen 2023 mennessä (esim. luomutuotteet, vegaaniset, alkoholittomat jne.) sekä varmistamaan, että valikoimassa ei ole ympäristölle haitallisia ainesosia sisältäviä tuotteita.
- **Vähentää edelleen kertakäyttömuovin käyttöä.** 2023 mennessä aiomme poistaa ja korvata kaikki kertakäyttöiset muovituotteet lennoillamme ja omissa hotelleissamme. 2025 tämä on tavoitteena kaikissa toiminnoissamme. - **Kaikilla kumppanihotelleilla** lomalentotarjonnassamme on GSTC-standardien mukainen sertifiointi 2030. - **Airshoppen**, joka vastaa ostostarjonnastamme lennoilla, on niin ikään asettanut useita vastuullisuustavoitteita, kuten muovin vähentäminen, energiankulutuksen laskeminen ja aurinkopaneelien asentaminen varastohalleihin. Ostoissa pyritään välttämään tarpeettomia pakkauksia, lisäämään kestävämpien tuotteiden osuutta 25 prosenttia talveen 2023 mennessä (esim. luomutuotteet, vegaaniset, alkoholittomat jne.) sekä varmistamaan, että valikoimassa ei ole ympäristölle haitallisia ainesosia sisältäviä tuotteita.

Aikajana tavoitteillemme

Välttämättömät evästeet tekevät verkkosivustosta käyttökelpoisen sallimalla perustoimintoja kuten sivustolla navigoinnin ja pääsyn sivuston suojattuihin osioihin. Verkkosivusto ei toimi kunnolla ilman näitä evästeitä.
Toiminnalliset evästeet mahdollistavat verkkosivuston ulkoasua tai toimintoja muuttavan tiedon tallentamisen. Näitä tietoja ovat esimerkiksi tekemäsi matkahaut. Näitä tarvitaan sivuston optimaaliseen toimintaan.
Tilastoevästeet auttavat sivuston omistajia ymmärtämään, miten käyttäjät ovat vuorovaikutuksessa sivuston kanssa, keräämällä ja raportoimalla tietoja.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivustolla kävijöiden seurantaan. Tarkoituksena on näyttää mainoksia, jotka ovat sopivia ja kiinnostavia yksittäisille käyttäjille, ja siten arvokkaampia julkaisijoille ja kolmansien osapuolten mainostajille.