Kanariansaaret eivät ehkä ole niin tunnettuja viineistään, mutta tosiasia on, että viinintuotanto saarilla aloitettiin jo 1400-luvulla. Tällä retkellä vierailemme sekä bodegassa että viinitilalla, ja maistelu sisältyy hintaan! Ohitamme myös Fatagan vuoristokylän ja tuhansien palmujen laakson.
Tietoa lyhyesti
Päivä:
Tiistai
Kesto:
Kokopäiväretki noin klo 11-19.
Hinta:
55 EUR per aikuinen.
Maistelemme neljää eri viiniä ja meille tarjoillaan lisäksi pieniä makupaloja.
Huom! Kuljetus Las Palmasin ja San Agustinin/Playa del Inglésin (retki alkaa ja päättyy) välillä ei sisälly hintaan, vaan järjestetään omatoimisesti.
Kieli:
Skandinaavinen opastus.
Pakkaa mukaan:
Ylimääräinen lämmin paita, sillä illat saattavat olla ajoittain viileitä.
Muuta:
Viiniä ja paikallisia tuotteita on mahdollista ostaa retken aikana – usein edullisempaan hintaan kuin esimerkiksi lentokentältä tai suurista ruokakaupoista. Ikärajasuositus 18 vuotta.
Usein ollaan yhtä mieltä siitä, että viini on terveellistä sydämelle. Laadusta ja viinin tuotantoalueista keskusteltaessa kuitenkin mielipiteet monesti jakaantuvat. Tunnetuilla viinintuottajamailla on kannattajansa, mutta yhä useampi on kiinnostunut vähemmän tunnettujen alueiden tarjonnasta. Kanariansaaret ovatkin mielenkiintoisia tutustumiskohteita viinien maailmassa.
Kanariansaarilla on suhteellisen nuori viinihistoria, vajaa 600 vuotta, minkä vuoksi perinteetkin poikkeavat jonkin verran tavanomaisesta 'vanhasta maailmasta'. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että rypäleiden valinta on mukautettu saarten ilmastoon ja ympäristöön.
Kanariansaarten viinien historia on peräisin 1400-luvulta. Ensimmäiset viiniköynnökset olivat espanjalaisten ja portugalilaisten merimiesten istuttamia. Sitä mukaa kuin alue tuli osaksi kaupankäyntiä, myös viinintuotannon kiinnostus kasvoi. Suosio saavutti huippunsa 1600-luvulla, kun Englannista tuli kanarialaisten viinien suurmaahantuoja. Sodan ja tuhon kausi laski voimakkaasti kaupankäyntiä. Koko ajan viinit kuitenkin säilyttivät hyvän maineensa, ja näiden vuosien aikana hinnat ampaisivat ylös. Monet siirtolaiset onnistuivat myös kuljettamaan viiniköynnöksiä uuteen maailmaan, ja monet kanarialaiset rypälelajit olivat perustana viinintuotannolle, joka alkoi kasvaa Meksikossa, Perussa ja erityisesti Kaliforniassa.
Yhä tänäkin päivänä kanarialaiset viinit ovat laadukkaita, minkä vuoksi voimme kohottaa maljan Gran Canarialle tarjoamalla retken yhdelle saaren tunnetuimmista viinitiloista. Vierailemme muun muassa Bodega Aguayrossa ja Las Tirajanasin viinitilalla, ja meillä on mahdollisuus maistaa muutamia heidän parhaista viineistään. Kullakin pysähdyksellä saamme myös maistiaisiksi pieniä paikallisia makupaloja.
Retkellä meillä on aikaa pysähtyä myös 1000 palmun laaksossa. Idyllinen pieni Fatagan kylä, jossa on mukulakivikatuja ja valkoisiksi kalkittuja taloja, sijaitsee 600 metrin korkeudessa merenpinnan yläpuolella. Nimet taloissa osoittavat, kuka asuu missäkin.
Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman ja henkilökohtaisemman käyttäjäkokemuksen sivustollamme.
Tarkoituksena on mukauttaa sinulle näytettävää sisältöä mm. sosiaalisessa mediassa, sivustollamme sekä kerätä tietoa analysointia varten. Näitä sivustollamme kerättyjä tietoja käytetään myös yhteistyökumppaneidemme kanssa.
Alla voit itse valita millaista mukautettua sisältöä haluat hyväksymällä erilaisia evästeitä. Voit lukea lisää ja muuttaa valintojasi evästekäytännöissämme.
Välttämättömät evästeet tekevät verkkosivustosta käyttökelpoisen sallimalla perustoimintoja, kuten sivustolla navigoinnin ja pääsyn sivuston suojattuihin osioihin. Verkkosivusto ei toimi kunnolla ilman näitä evästeitä.
Toiminnalliset evästeet mahdollistavat verkkosivuston ulkoasua tai toimintoja muuttavan tiedon tallentamisen. Näitä tietoja ovat esimerkiksi tekemäsi matkahaut. Näitä tarvitaan sivuston optimaaliseen toimintaan.
Tilastoevästeillä kerättävät ja raportoitavat tiedot auttavat meitä ymmärtämään, miten käyttäjät ovat vuorovaikutuksessa sivuston kanssa. Tällaista tietoa on mm. miten usein vierailet sivustolla ja millä sivuilla. Tietojen avulla kehitämme sivuston ulkoasua, helppokäyttöisyyttä ja tehokkuutta. Käytämme tietoja myös sisällön personointiin ja markkinatutkimukseen.
Markkinointievästeitä käytetään seuraamaan kävijöiden liikkumista verkkosivustolla, jotta me ja yhteistyökumppanimme voimme näyttää kävijälle sopivaa ja kiinnostavaa sisältöä. Keräämme tietoja, mistä olet kiinnostunut, millä sivuilla käyt, millaisia mainoksia klikkaat, millaisista tuotteista tai palveluista olet kiinnostunut ja mitä ostat (nk. profilointi). Toteutamme kohdennettua markkinointia ja tarjouksia yhdessä kumppaniyritysten kanssa ja siinä tarkoituksessa myös jaamme tietoja.