Henkilötietojen kerääminen

Keräämme tietoa käyttämistäsi Tjäreborgin palveluista. Osa näistä tiedoista voi olla henkilötietoja. Seuraavassa kerromme, miten keräämme, säilytämme ja käytämme henkilötietoja.

Mikä on henkilötietoa

Henkilötieto tarkoittaa kaikkia tietoja, joiden perusteella luonnollinen henkilö voidaan suoraan tai epäsuorasti tunnistaa. Tällaista tietoa on mm. nimi, henkilötunnus, osoite, sähköpostiosoite ja puhelinnumero. Myös esimerkiksi varausnumero ja erilaiset verkkotunnistetiedot, kuten ip-osoite, ovat henkilötietoa, jos ne ovat yhdistettävissä luonnolliseen henkilöön.

Tiedot, joita kerätään lähettäessäsi asiakaspalautetta tjareborg.fi -sivuston kautta

Jos lähetät asiakaspalautetta tai teet reklamaation tjareborg.fi -sivuston kautta, tallennamme asian käsittelemiseksi tarvittavat tiedot. Sellaisia ovat varausnumero, nimi, puhelinnumero, sähköpostiosoite ja korvausvaatimuksissa myös pankkiyhteystiedot. Tallennamme myös muut tiedot, joita olet antanut kuvatessasi virhettä tai puutetta.

Mihin tietoja käytetään

Kun lähetät meille asiakaspalautetta tai valituksen koskien matkaasi tai jotakin palveluamme, haluamme käsitellä sen mahdollisimman huolellisesti. Käytämme antamiasi henkilötietoja tarvittavassa määrin, jotta pystymme käsittelemään asiasi ja vastaamaan sinulle. Tietoja käytetään tapauksen selvittämiseen, mahdollisin korjaaviin toimenpiteisiin ja sen arviointiin, oletko mahdollisesti oikeutettu korvaukseen. Käytämme nimi- ja varausnumerotietoja tunnistaaksemme sinut ja matkan, jota asia koskee. Käytämme yhteystietojasi, kuten puhelinnumeroasi tai sähköpostiasi, jotta voimme olla yhteydessä sinuun asiaan liittyen. Voimme käyttää myös muita henkilötietojasi, joita olemme tallentaneet, jos se on tarkoituksenmukaista kyseessä olevan asian käsittelyn kannalta.

Käytämme joidenkin palvelujen tuottamiseen alihankkijoita ja sopimuskumppaneita. Sellaisia ovat esimerkiksi lentoyhtiöt, hotellit ja retkien ja muiden palvelujen järjestäjät lomakohteessa. Joissakin tapauksissa saattaa olla tarpeellista luovuttaa henkilötietojasi myös heille, jotta reklamaatiosi voidaan käsitellä.

Tjäreborg järjestää matkoja eri puolille maailmaa ja osa yhteistyökumppaneistamme (esim. lentoyhtiöt, hotellit) on EU/EES-alueen ulkopuolella. Henkilötietojasi voidaan luovuttaa sopimuskumppaneille myös näissä tapauksissa, jos se on tarpeellista asian selvittämiseksi. Riippumatta siitä, mihin maahan henkilötietoa luovutetaan, Tjäreborg on velvollinen valvomaan, että henkilötietoja käsitellään hyvin suojatusti.

Miten pitkään tietoja säilytetään

Tjäreborg noudattaa matkailualan vakiintuneita käytäntöjä. Säilytämme henkilötietoja niin pitkään kuin käsittelyperusteen kannalta on tarpeen.

Tallennamme henkilötiedot asiakastietokantaamme. Asiakastietokannassa henkilötietoja säilytetään kaksi (2) vuotta, ellet ole antanut suostumusta pidempään säilytysaikaan.

Jos reklamoit matkastasi kahden vuoden sisällä, säilytämme kaikki tiedot kymmenen vuoden ajan.

Kenellä on pääsy henkilötietoihin

Käytämme toiminnassamme erilaisia IT-palveluita ja IT-järjestelmiä. Joissakin järjestelmissä säilytetään ja käsitellään myös henkilötietoja. Huolehdimme henkilötietojen turvallisuudesta ja yksityisyyden suojasta kaiken tällaisen käsittelyn aikana. Osa järjestelmistä on asennettu meille paikallisesti, ja vain omalla henkilöstöllämme on pääsy tietoihin. Tällöin mitään tietoja ei siirretä kolmannelle osapuolelle. Jotkin järjestelmät ovat kuitenkin pilvipalveluita tai ne on asennettu toimittajan tiloihin, jolloin siirrämme henkilötietoja toimittajalle. Tällöin toimittaja on henkilötietojen käsittelijä, joka käsittelee tietoja meidän toimeksiannostamme ja meidän ohjeidemme mukaisesti.

Sisäisesti käsittelemme henkilötietoja asiakastietokannassamme, varaus- ja myyntijärjestelmässämme, asiakaspalvelujärjestelmässämme sekä tietojen käsittelyyn ja kehittämiseen tarkoitetussa järjestelmässä. Näiden järjestelmät ovat tarpeellisia, jotta pystymme tuottamaan tilaamasi palvelut, ja meillä on tarvittavat tiedot kysymysten ja asiakaspalvelun hoitamiseen. Näissä järjestelmissä voidaan käsitellä kaikkea keräämäämme henkilötietoa.

Palautekaavakkeen järjestelmätoimittaja on Jotform. Voit tutustua [Jotformin tietosuoja-ilmoitukseen täällä] (https://www.jotform.com/privacy/).

Käytämme ulkoisia yhteistyökumppaneita personointiin ja verkkosivustojemme asiakaskäyttäytymisen analysointiin sekä käyttäjäpalautteen keräämiseen. Tällöin palveluntarjoaja käsittelee henkilötietoja meidän lukuumme. Nämä tiedot ovat ennen kaikkea evästetietoja ja niitä käsitellään anonyymisti ja koostetasolla.

Personointi ja markkinointi

Kun käytät verkkosivujamme, sovellustamme tai muuta digitaalista palveluamme, keräämme tietoa palvelun käytöstä. Osa näistä tiedoista voi olla henkilötietoa, kuten IP-osoitteesi. Keräämme myös tietoa siitä, miten käytät palvelua, millaisia hakuja teet ja millaista matkoista olet kiinnostunut. Jos olet kirjautunut sisään Omille sivuille tai annat tietoja, joiden perusteella voimme tunnistaa sinut, yhdistämme tiedot muihin tietoihin, jota meillä on sinusta.

Hyödynnämme käyttäjätietoja verkkosivuillamme personointiin ja mainonnan kohdentamiseen. Se tarkoittaa, että käytämme tietoa sinusta ja käyttämistäsi palveluista, ja sisältö, jota näet verkkosivuillamme muokkautuu sen mukaan, kun juuri sinä käyt sivustollamme. Sopeutettu sisältö voi olla esimerkiksi tietoa kohteista, joista olet ollut kiinnostunut aikaisemmilla käyntikerroillasi tai kielivalintoja tai voimme näyttää ilmoituksia ja tarjouksia, joiden uskomme sopivan sinulle ja matkatoiveisiisi. Käytämme evästeitä käyttäjätutkimuksiin ja personointiin. Voit lukea lisää evästekäytännöstämme täältä.

Sinulla on oikeus vaikuttaa henkilötietojesi keräämiseen ja käyttöön

Henkilötietojen käyttö uutiskirjeen lähettämiseen, personointiin ja markkinointiin perustuu suostumukseen. Voit milloin tahansa peruuttaa luvan ilmoittamalla siitä meille. Yhteystiedot on mainittu alla. Jos kiellät tietojesi käytön, poistamme henkilötietosi ja lopetamme niiden luvan mukaisen käsittelyn. Sinulla on oikeus pyytää henkilötietojesi poistamista, täydentämistä tai oikaisua. Sinulla on myös oikeus siirtää tiedot rekisterinpitäjältä toiselle.

On mahdollista, että samaa henkilötietoa käsitellään useammalla perusteella. Esimerkiksi henkilötietoa voidaan käsitellä suostumuksen perustuvan käytön lisäksi sopimuksen toteuttamiseen liittyvän tarpeen tai lakisääteisen velvoitteen perusteella. Se tarkoittaa, että vaikka peruuttaisit suostumuksesi ja siihen perustuva henkilötietojesi käsittely lopetetaan, on mahdollista, että säilytämme edelleen henkilötietoasi muihin tarkoituksiin.

Jos haluat saada tietoa siitä, mitä henkilötietoa rekisterissämme on sinusta, voit pyytää niitä kirjallisesti yllä mainitusta osoitteesta. Rekisteriote toimitetaan pyynnöstä, ja sen saa maksutta kerran vuodessa. Huomaa, että pyyntö on lähetettävä kirjallisesti, sillä siinä tulee olla pyynnön esittäjän allekirjoitus. Pelkää sähköposti ei siis riitä. Merkitse kirjeeseen teksti ”Henkilörekisteriotepyyntö - Tjäreborgin tietosuojavastaavalle”.

Vastuu henkilötiedoista

Tällä ja muilla Tjäreborgin ylläpitämillä verkkosivustoilla sekä Tjäreborgin mobiilisovelluksessa rekisterinpitäjä on Oy Tjäreborg Ab.

Oy Tjäreborg Ab on osa Nordic Leisure Travel Group -konsernia (NLTG), jolla on määräysvalta Tjäreborgissa ja muissa konsernin pohjoismaisissa yhtiöissä. Tjäreborgilla on näin ollen oikeutettu etu siirtää henkilötietoja NLTG:lle sisäisiin hallinnollisiin tarkoituksiin sekä asiakkaan henkilötietojen analysoimista varten. Myös NLTG käsittelee Tjäreborgin keräämiä henkilötietoja alla mainittuihin tarkoituksiin.

Yhteystiedot

Voit ottaa meihin yhteyttä lähettämällä sähköpostia osoitteeseen info@tjareborg.fi tai kirjeen osoitteeseen Tjäreborg, PL 185, 00101 Helsinki.

Henkilötietokäytäntö

Henkilötietokäytäntömme sisältää sisältää lisätietoa siitä, miten käsittelemme henkilötietoa ja mitkä ovat omat oikeutesi.

Välttämättömät evästeet tekevät verkkosivustosta käyttökelpoisen sallimalla perustoimintoja, kuten sivustolla navigoinnin ja pääsyn sivuston suojattuihin osioihin. Verkkosivusto ei toimi kunnolla ilman näitä evästeitä.
Toiminnalliset evästeet mahdollistavat verkkosivuston ulkoasua tai toimintoja muuttavan tiedon tallentamisen. Näitä tietoja ovat esimerkiksi tekemäsi matkahaut. Näitä tarvitaan sivuston optimaaliseen toimintaan.
Tilastoevästeillä kerättävät ja raportoitavat tiedot auttavat meitä ymmärtämään, miten käyttäjät ovat vuorovaikutuksessa sivuston kanssa. Tällaista tietoa on mm. miten usein vierailet sivustolla ja millä sivuilla. Tietojen avulla kehitämme sivuston ulkoasua, helppokäyttöisyyttä ja tehokkuutta. Käytämme tietoja myös sisällön personointiin ja markkinatutkimukseen.
Markkinointievästeitä käytetään seuraamaan kävijöiden liikkumista verkkosivustolla, jotta me ja yhteistyökumppanimme voimme näyttää kävijälle sopivaa ja kiinnostavaa sisältöä. Keräämme tietoja, mistä olet kiinnostunut, millä sivuilla käyt, millaisia mainoksia klikkaat, millaisista tuotteista tai palveluista olet kiinnostunut ja mitä ostat (nk. profilointi). Toteutamme kohdennettua markkinointia ja tarjouksia yhdessä kumppaniyritysten kanssa ja siinä tarkoituksessa myös jaamme tietoja.