Tjäreborgin lisä- ja erityisehdot tilauslentomatkoilla
YLEISET VALMISMATKAEHDOT
Yleisten valmismatkaehtojen lisäksi, noudatetaan näitä
lisä- ja erityisehtoja Oy Tjäreborg Ab:n tilauslennoilla toteutettaviin
matkoihin, jotka on varattu ennen 1.7.2018.
Huom! 1.7.2018 ja sen jälkeen varatuissa matkoissa noudatetaan Tjäreborgin matkapakettiehtoja.
1. Ennakkomaksu ja maksuehdotSulje ennakkomaksu ja maksuehdot
1. Ennakkomaksu ja maksuehdot
Matka varataan 46 vuorokautta ennen
lähtöä tai aikaisemmin:
Ennakkomaksu
200,-/henkilö ja kaukomatkojen osalta 250,-/henkilö on maksettava viimeistään 7 vrk:n
kuluessa tilauksesta.
Loppumaksu
erääntyy viimeistään 45 vuorokautta ennen matkaa.
Matka varataan 45 vuorokautta ennen
lähtöpäivää tai myöhemmin:
Koko matka on
maksettava välittömästi varauksen yhteydessä.
3.
Hinnat ja hinnanmuutokset Sulje
hinnat ja hinnanmuutokset
3.
Hinnat ja hinnanmuutokset
3.1. Matkan hintaan sisältyy
- sähköpostitse
toimitettavat matka-asiakirjat
- edestakainen lento matkavahvistuksessa mainitulta lentoasemalta lentokohteeseen
- majoitus sekä mahdolliset ateriat ja muut asiakkaan tilaamat ja maksamat
lisäpalvelut matka-asiakirjan mukaisesti
- lomakohteen tai hotellin esittelyssä ilmoitettujen tietojen mukaiset
opaspalvelut. Osa Tjäreborgin opaspalveluista toimii sähköisiä kanavia käyttäen
3.2. Matkan hintaan eivät sisälly
- mahdolliset palvelumaksut
- matka-asiakirjojen postitus kirjeitse
- matkustusasiakirja, mahdollisesti tarvittavat viisumit ja rokotukset
sekä terveystodistukset
- juomarahat
- matkavakuutus
- matkatavaroiden kuljetus, lentoateriat ja lentokenttäkuljetukset
- kohteissa mahdollisesti perittävät verot
3.3. Lisämaksut
Matkan
perushinta edellyttää, että huoneeseen/huoneistoon majoittuu useampi kuin yksi
henkilö. Mikäli huoneistossa/huoneessa majoittuu yksi henkilö, huoneeseen/huoneistoon
majoittuvalta peritään myyjän ilmoittama / varausjärjestelmässä näkyvä huoneen
vajaakäyttömaksu.
Tietyissä
hotelleissa voi lisämaksua vastaan varata esim. parvekkeen tai merinäköalan. Lisämaksut peritään kaikilta kaksi vuotta
täyttäneiltä matkustajilta.
3.4. Hinnanmuutokset
Matkan
hinta voi muuttua varauksen tekemisen jälkeen valuuttakurssin ja polttoaineen hintojen
muutosten seurauksena.
Tjäreborg
pidättää oikeuden hinnan- ja alennusten korjauksiin ja muutoksiin.
Tjäreborgilla on oikeus antaa asiakkailleen kalliimmat järjestelyt kuin mitä
varaus edellyttää. Tjäreborgilla ei ole kuitenkaan velvollisuutta antaa
kaikille matkustajille samoja järjestelyjä.
3.5. Hinnan sitovuus
Matkan
tilaushetkellä voimassa oleva hinta on asiakasta sitova. Tjäreborg voi tehdä
hintatarjouksia. Alennetut hinnat ovat voimassa siitä hetkestä lähtien kun ne
ilmoitetaan, eivätkä ne koske sitä ennen varattuja matkoja.
4. Määrittelemätön majoitus (Matkajokeri)Sulje määrittelemätön majoitus
4. Määrittelemätön majoitus (Matkajokeri)
Matkajokeri sisältää edestakaiset lennot ja majoituksen
määrittelemättömässä matkakohteessa. Majoitus voi sijaita myös kohteessa joka
ei kuulu Tjäreborgin valikoimaan ja hinta ei ole verrattavissa määriteltyyn
majoitukseen. Toiveita hotellin sijainnista emme voi ottaa vastaan. Matkajokerilla
matkustava asiakas saatetaan matkan aikana siirtää toiseen majoituspaikkaan.
Matkajokeri-majoitus ei välttämättä sisällä kaikkia hotellin palveluita (esim.
siivous ja vuodevaatteiden/pyyhkeiden vaihto loman aikana).
5. Pelkät lennotSulje pelkät lennot
5. Pelkät lennot
Joihinkin
tilauslentokohteisiin voi ostaa pelkät edestakaiset tai yhdensuuntaiset lennot.
Tällöin hintaan sisältyy vain matka-asiakirjassa mainitut lennot tai lento.
Yleisiä valmismatkaehtoja ei sovelleta ”pelkkä lento” -matkoihin, lukuun
ottamatta kohtia 3, 4.3, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 17.2. Muilta osin sovelletaan
yleistä kuljetusoikeudellista lainsäädäntöä ja Tjäreborgin lisä- ja erityisehtoja.
Pelkät
lennot ostanut asiakas on velvollinen ilmoittamaan Tjäreborgin edustajalle
tarkat yhteystietonsa, josta hänet tavoittaa matkan aikana. Hän on myös velvollinen ottamaan yhteyttä
matkanjärjestäjän edustajaan vähintään vuorokautta ennen paluulennon lähtöaikaa mahdollisten aikataulumuutosten
yms. epäsäännöllisyyksien varalta.
6. AlennuksetSulje alennukset
6. Alennukset
Asiakkaan tulee matkaa tilatessaan mainita ja tarvittaessa todistaa
ennen matkaa / matkan aikana, että hän on oikeutettu alennukseen / etuun.
Jo varattuun matkaan ei jälkikäteen myönnetä alennusta/etua.
6.1. Lapsialennukset
Lapsesta,
joka matkan päättyessä on alle 2-vuotias, peritään tilauslennolla
matkanjärjestäjän varausmaksu 80,-. Alle 2-vuotiaalla ei lennolla ole omaa istumapaikkaa eikä
lentoateriaa. Mahdolliset lisämaksut
(esim. lisävuode- ja ateriamaksut) suoritetaan suoraan hotellille sen
määräämien hintojen mukaisesti. Jokaisen alle 2-vuotiaan lapsen kanssa tulee matkustaa vähintään yksi aikuinen.
2–17-vuotiaat ja
täysi-ikäisten kanssa matkustavat lapset voivat
saada matkan perushinnasta alennusta. Alennuksen
saaminen edellyttää, että lapsi on alle 18-vuotias matkan päättyessä.
Alennuksen suuruus vaihtelee hotelleittain. Lapsialennukset ovat voimassa
tietyissä kohteissa, tietyissä hotelleissa ja huonetyypeissä ja ne edellyttävät
huone- tai huoneistotyypistä riippuen majoitusta lisävuoteessa 2–4 täyden
hinnan maksavan aikuisen seurassa.
6.2. Aikuisten lisävuodealennus
Lisävuodealennuksen saamisen edellytyksenä on, että
huoneeseen/huoneistoon majoittuu vähintään 2 (joissain huonetyypeissä useampi,
esim. kolmioissa usein vähintään 4) täyden hinnan maksavaa henkilöä. Mikäli
kyseiseen huoneeseen/huoneistoon on saatavilla lisävuode, myönnetään
lisävuoteelle majoittuvalle lisävuodealennus.
6.3. Kampanja- ym. edut
Tietyistä
lähdöistä ja hotelleista myönnetään kampanjaetuja. Kampanjaetuja ei myönnetä
yhdistelmälomista, pelkistä lennoista, yli 2 viikon
matkoista, eikä niitä voi yhdistää muihin alennuksiin.
Kampanjaetuja
ei myönnetä yhtä aikaa muiden alennusten kanssa. Kampanjaetu ei siirry uuteen
varaukseen, jos lomakohdetta, lähtöpäivää tai -paikkaa muutetaan etujen
voimassaoloajan mentyä umpeen. Kampanjahintaisia paikkoja on rajoitettu määrä.
7. Asiakkaan
tekemä peruutus ja muutos matkaan Sulje asiakkaan
tekemä peruutus ja muutos matkaan
7. Asiakkaan
tekemä peruutus ja muutos matkaan
7.1. Avoin kauppa
Asiakas
saa peruuttaa tai muuttaa Tjäreborgin tilauslennolle tekemänsä matkavarauksen kuluitta
7 vuorokauden sisällä varauksesta, mikäli
matkalle lähtöön on muutos- tai peruutushetkellä
yli 45 vrk. Peruutustilanteessa asiakkaalle palautetaan toteutuneet
maksusuoritukset mahdollisella matka-asiakirjojen postitusmaksulla (15,-)
vähennettynä.
7.2.
Tjäreborgin
peruutus- ja muutoskulut
* Mikäli matkan kokonaishinta on 100,- tai vähemmän,
on muutos-/peruutuskulu koko matkan hinta.
** Mikäli matkan kokonaishinta on 200,- tai
vähemmän, on muutos-/peruutuskulu koko matkan hinta.
Peruutuskulut eivät koske alle 2–vuotiaita
lapsia.
Peruutuksen katsotaan astuvan voimaan sillä
hetkellä, jolloin tieto siitä tulee Tjäreborgille.
7.3.
Poikkeavat
peruutuskulut
Tjäreborg pidättää erityisehdolla oikeuden
veloittaa, peruutuksen syystä riippumatta, matkan peruuttamisesta todelliset
hotellin veloittamat peruutuskulut tilanteissa, jolloin nämä ylittävät
Yleisissä valmismatkaehdoissa mainitut peruutuskulut, kun hotelli on tilattu
asiakkaan pyynnöstä Tjäreborgin sopimuskiintiön ulkopuolelta sekä silloin, kun hotelli
on rajoittanut peruutusoikeutta esimerkiksi lomakohteen huippusesongin,
tapahtuman tai vastaavan syyn vuoksi, eikä hotellihuonetta saada myytyä
uudelleen.
7.4.
Viime
hetken peruutukset
Sairaustapauksen sattuessa juuri ennen lähtöä
ajankohtana, jolloin asiakaspalvelu on suljettu, tulee matkan peruuntumisesta
ilmoittaa sähköpostilla osoitteeseen vakt@tjareborg.fi
7.5. Lentoyhtiön lisäpalvelut
Lentoyhtiön kautta ostetuista lisäpalveluista
ei yleensä palauteta rahoja takaisin, mikäli asiakas muuttaa matkaansa.
Lisäpalvelut tulee ostaa uudestaan lentoyhtiön kautta uudelle matkalle.
7.6.
Nimenmuutos-/korjauskulu
Matkustajalla on Yleisten valmismatkaehtojen
kohdan 8.2. mukaan, oikeus muuttaa varauksessa olevia matkustajatietoja tai
luovuttaa sopimukseen perustuvat oikeutensa henkilölle, joka täyttää
mahdollisesti asetetut matkalle osallistumista koskevat ehdot. Matkanjärjestäjällä on oikeus periä
kohtuullinen korvaus luovutuksesta tai tietojen muutoksesta aiheutuvista tarpeellisista
toimenpiteistä.
Nimenkorjauskulu peritään Tjäreborgin lisä- ja erityisehdot tilauslennoilla 9.2. mukaisesti kun varauksella
oleva nimi/nimet on kirjoitettu väärin.
Nimenmuutos-/korjauskulu ei koske henkilöä, joka matkan päättyessä on alle 2-vuotias.
8. Matkanjärjestäjän
tekemä peruutus tai muutos
Sulje matkanjärjestäjän
tekemä peruutus ja muutos matkaan
8. Matkanjärjestäjän
tekemä peruutus tai muutos
Yleisten
valmismatkaehtojen kohdan 11 perusteella on matkanjärjestäjällä oikeus
peruuttaa matka tai matkasarja, jos matkalle tai matkasarjaan kokonaisuutena ei
ole ilmoittautunut sen toteuttamisen edellyttämää matkustajamäärää.
Peruuttamisesta ilmoitetaan tällöin viimeistään 21 vrk ennen matkan alkua.
Tjäreborgin internetsivuilla esitettyjen matkojen ja matkasarjojen
toteuttamiseen vaaditaan vähimmäismäärä matkustajia.
Tjäreborg
pidättää oikeuden muutoksiin internetsivuilla annetuissa tiedoissa. Mikäli
muutos tapahtuu matkaa koskevan sopimuksen solmimisen jälkeen, noudatetaan
Yleisten valmismatkaehtojen kohtaa 10. Muutoksesta ilmoitetaan asiakkaalle
kirjeitse, sähköpostitse tai puhelimitse/tekstiviestillä asiakkaan ilmoittamaan
osoitteeseen tai puhelinnumeroon.
Mikäli
Tjäreborg tekee matkavaraukseen muutoksia, tulee asiakkaan ilmoittaa seitsemän
(7) päivän kuluessa tiedon saamisesta, mikäli muutos ei hänelle sovi. Muutoin
muutoksen katsotaan tulleen hyväksytyksi osaksi valmismatkasopimusta.
Yleisten
valmismatkaehtojen kohdan 11.3. mukaista korvaavaa matkaa arvioidessa otetaan
huomioon Tjäreborgin oma hotelliluokitus, matkojen välinen hintaero ja matkan
luonne. Korvaavaa matkaa voidaan tarjota myös toiseen maahan tai
matkakohteeseen.
9. Matkustajan vastuu
Sulje matkustajan vastuu
9. Matkustajan vastuu
9.1.
Matkustaja
sitoutuu noudattamaan kansainvälisiä sopimuksia, jotka kieltävät mm. matkalipun
tai matkan hintaan sisältyvän palvelun luovuttamisen toiselle henkilölle, edestakaisena
varatun lennon käytön vain yhteen suuntaan tai paluulennon luovuttamisen
toiselle henkilölle.
9.2.
Matkustajan
tulee tarkistaa, että matka-asiakirjassa ilmoitetut tiedot ovat oikein ja
sovitun mukaiset. Mahdollisista virheistä tai puutteista tulee ilmoittaa
välittömästi matkanjärjestäjälle. Nimenkorjauksista peritään Tjäreborgin matkaehtojen
mukainen nimenkorjauskulu. Matkustaja on myös velvollinen ilmoittamaan
yhteystietojensa muuttumisesta. Matkan tilaajan tulee välittää kaikki matkaan
liittyvä tieto, matka-asiakirjat ja sopimusehdot jokaiselle matkan
osanottajalle.
9.3.
Asiakkaan
velvollisuus on ennen uuden matkan varaamista peruuttaa aiemmat samalle tai
osittain samalle matkustusajankohdalle ja matkaseurueelle tehdyt matkavaraukset.
Mikäli asiakas ei noudata tätä velvollisuutta, on Tjäreborgilla oikeus perua
aiemmat matkavaraukset ilman erillistä ilmoitusta.
9.4.
Asiakkaalla
ei ole oikeutta saada hinnanalennusta käyttämättä jättämistään palveluista. Mikäli
asiakas ei lähtöpäivänä ilmoittaudu lentoasemalla lentolipussa ilmoitettuna
aikana, matkanjärjestäjällä on oikeus myydä matka uudelleen.
9.5.
Asiakas,
joka ei käytä lainkaan varaamaansa majoitusta, tai käyttää sitä vain osan
lomaa, on velvollinen ilmoittamaan asiasta välittömästi Tjäreborgin
edustajalle.
9.6.
Kotimatkaa
koskevat mahdolliset aikataulumuutokset ilmoitetaan tekstiviestillä
matkavarauksen yhteydessä annettuun matkapuhelinnumeroon. Tekstiviesti
lähetetään paluulentoa edeltävänä päivänä tai paluupäivänä riippuen siitä,
milloin lentoyhtiö ilmoittaa mahdollisesta aikataulumuutoksesta. Jos
asiakkaalla ei ole matkapuhelinta, on hän velvollinen ottamaan yhteyttä
Tjäreborgin edustajaan päivää ennen kotimatkaa mm. mahdollisten lennon
aikataulumuutosten tarkistamiseksi. Mikäli asiakas ei noudata tätä velvollisuutta
tai myöhästyy ilmoitetusta lähtöajasta, hän vastaa itse paluumatkan
kustannuksista.
9.7.
Asiakas,
joka ei ole Suomen kansalainen, on itse velvollinen tarkistamaan varaamansa
matkakohteen passi- ja viisumimääräykset ja hankkimaan itselleen tarvittavat
asiakirjat.
10. Rajoituksia Tjäreborgin matkojen myynnissä
Sulje rajoituksia Tjäreborgin matkojen myynnissä
10. Rajoituksia Tjäreborgin matkojen myynnissä
10.1.
Eri
lentoyhtiöiden säännöt koskien raskaana olevien matkustamista poikkeavat jonkin
verran toisistaan. Useimmat lentoyhtiöt rajoittavat matkustamista, mikäli
raskaus on edennyt 28. raskausviikolle. Asiakkaan tulee varmistaa kutakin
lentoyhtiötä koskevat säännökset ennen matkalle lähtöään. Mikäli lentoyhtiö
vaatii raskaustodistuksen, on todistuksen oltava englanninkielinen.
10.2.
Alle 18-vuotias ilman huoltajaa matkustava henkilö on velvollinen
toimittamaan matkanjärjestäjälle huoltajan allekirjoittaman matkustusluvan
viikon kuluessa matkavarauksen tekemisestä. Mikäli hän ei näin tee, ei
Tjäreborg ole velvollinen palauttamaan jo suoritettuja maksuja
10.3.
Alle
2-vuotiaiden lasten enimmäismäärä kuhunkin lähtöön on rajattu.
11. Asiakaspalautteet
ja virheilmoitukset
Sulje Asiakaspalautteet
ja virheilmoitukset
11. Asiakaspalautteet
ja virheilmoitukset
11.1.
Asiakkaan
on oltava yhteydessä Tjäreborgin edustajaan jo matkakohteessa ja annettava
matkanjärjestäjälle näin mahdollisuus korjata mahdolliset puutteet ja virheet
matkan aikana. Muussa tapauksessa lomakohteen palveluja koskevia reklamaatioita ei voida käsitellä kotiinpaluun
jälkeen.
Suoraan
palveluntarjoajalle tehty huomautus on pystyttävä osoittamaan kirjallisella
dokumentilla, josta ilmenee milloin ja kenelle huomautus on tehty, sekä miten
virhe on korjattu.
Kotimaassa
reklamaatiot tulee aina esittää kirjallisesti viimeistään kaksi kuukautta
matkan päättymisen jälkeen asiakaspalautelomakkeella tai osoitteeseen Oy
Tjäreborg Ab, Asiakaspalautteet, Urho Kekkosen katu 3 B, 5. kerros, 00100
Helsinki.
11.2.
Tjäreborg
ei ole vastuussa valmismatkaan sisältymättömistä järjestelyistä, kuten esimerkiksi
liityntäkuljetusten toteutumisesta.
11.3.
Tjäreborg
ei vastaa linkeillä sivuiltaan poisohjaavien, kolmansien osapuolten
ylläpitämien internetsivustojen sisällöstä.
Pyydettäessä
toimitamme ehdot kirjallisina. Näitä ehtoja ei voi kukaan Tjäreborgin edustaja
suullisesti muuttaa. Pidätämme oikeudet muutoksiin.
Varatessaan
matkan tai tilatessaan uutiskirjeen asiakas hyväksyy Tjäreborgin tavan
käsitellä henkilötietoja.
Lisätietoja henkilötietokäytännöstämme
Vastuunalainen matkanjärjestäjä
Oy Tjäreborg Ab
Urho Kekkosen katu 3 B, 5. kerros
00100 Helsinki
Valvova
viranomainen
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Postiosoite: Kilpailu- ja kuluttajavirasto, PL 5, 00531 Helsinki
Käyntiosoite: Siltasaarenkatu 12 A, 00530 Helsinki
puh. 029 505 3000
www.kkv.fi