PART OF THE THOMAS COOK GROUP

Tjäreborgin lisä- ja erityisehdot tilauslentomatkoilla

pdf ikoni YLEISET VALMISMATKAEHDOT

Yleisten valmismatkaehtojen lisäksi, noudatetaan näitä lisä- ja erityisehtoja Oy Tjäreborg Ab:n tilauslennoilla toteutettaviin matkoihin, jotka on varattu 1.12.2016 tai sen jälkeen.

Tjäreborgin lisä- ja erityisehdot ennen 1.12.2016 varatuille matkoille

1. Ennakkomaksu ja maksuehdot

1. Ennakkomaksu ja maksuehdot

Matka varataan 46 vuorokautta ennen lähtöä tai aikaisemmin:
Ennakkomaksu 200,-/henkilö ja kaukomatkojen osalta 250,-/henkilö on maksettava viimeistään 7 vrk:n kuluessa tilauksesta.
Loppumaksu erääntyy viimeistään 45 vuorokautta ennen matkaa.

Matka varataan 45 vuorokautta ennen lähtöpäivää tai myöhemmin:
Koko matka on maksettava välittömästi varauksen yhteydessä.

2. Palvelumaksut

2. Palvelumaksut

Palvelumaksut

 

Matkavaraukset asiakaspalvelun kautta / myymälässä

15,-

Matka-asiakirjojen toimitus postitse kotimaassa. Postitusmaksua ei palauteta, jos matka perutaan

15,-

Korttimaksut

1 %:n maksutapalisä maksun summasta

3. Hinnat ja hinnanmuutokset

3. Hinnat ja hinnanmuutokset

3.1. Matkan hintaan sisältyy

  • sähköpostitse toimitettavat matka-asiakirjat
  • edestakainen lento matkavahvistuksessa mainitulta lentoasemalta lentokohteeseen
  • majoitus sekä mahdolliset ateriat ja muut asiakkaan tilaamat ja maksamat lisäpalvelut matka-asiakirjan mukaisesti
  • lomakohteen tai hotellin esittelyssä ilmoitettujen tietojen mukaiset opaspalvelut. Osa Tjäreborgin opaspalveluista toimii sähköisiä kanavia käyttäen

3.2. Matkan hintaan eivät sisälly

  • mahdolliset palvelumaksut
  • matka-asiakirjojen postitus kirjeitse
  • maksutapalisä korttimaksuista
  • matkustusasiakirja, mahdollisesti tarvittavat viisumit ja rokotukset sekä terveystodistukset
  • juomarahat
  • matkavakuutus
  • matkatavaroiden kuljetus, lentoateriat ja lentokenttäkuljetukset
  • kohteissa mahdollisesti perittävät verot

3.3. Lisämaksut

Matkan perushinta edellyttää, että huoneeseen/huoneistoon majoittuu useampi kuin yksi henkilö. Mikäli huoneistossa/huoneessa majoittuu yksi henkilö, huoneeseen/huoneistoon majoittuvalta peritään myyjän ilmoittama / varausjärjestelmässä näkyvä huoneen vajaakäyttömaksu.

Tietyissä hotelleissa voi lisämaksua vastaan varata esim. parvekkeen tai merinäköalan. Lisämaksut peritään kaikilta kaksi vuotta täyttäneiltä matkustajilta.

3.4. Hinnanmuutokset

Matkan hinta voi muuttua varauksen tekemisen jälkeen valuuttakurssin ja polttoaineen hintojen muutosten seurauksena.

Tjäreborg pidättää oikeuden hinnan- ja alennusten korjauksiin ja muutoksiin. Tjäreborgilla on oikeus antaa asiakkailleen kalliimmat järjestelyt kuin mitä varaus edellyttää. Tjäreborgilla ei ole kuitenkaan velvollisuutta antaa kaikille matkustajille samoja järjestelyjä.

3.5. Hinnan sitovuus

Matkan tilaushetkellä voimassa oleva hinta on asiakasta sitova. Tjäreborg voi tehdä hintatarjouksia. Alennetut hinnat ovat voimassa siitä hetkestä lähtien kun ne ilmoitetaan, eivätkä ne koske sitä ennen varattuja matkoja.

4. Määrittelemätön majoitus (Matkajokeri)

4. Määrittelemätön majoitus (Matkajokeri)

Matkajokeri sisältää edestakaiset lennot ja majoituksen määrittelemättömässä matkakohteessa. Majoitus voi sijaita myös kohteessa joka ei kuulu Tjäreborgin valikoimaan ja hinta ei ole verrattavissa määriteltyyn majoitukseen. Toiveita hotellin sijainnista emme voi ottaa vastaan. Matkajokerilla matkustava asiakas saatetaan matkan aikana siirtää toiseen majoituspaikkaan. Matkajokeri-majoitus ei välttämättä sisällä kaikkia hotellin palveluita (esim. siivous ja vuodevaatteiden/pyyhkeiden vaihto loman aikana).

5. Pelkät lennot

5. Pelkät lennot

Joihinkin tilauslentokohteisiin voi ostaa pelkät edestakaiset tai yhdensuuntaiset lennot. Tällöin hintaan sisältyy vain matka-asiakirjassa mainitut lennot tai lento. Yleisiä valmismatkaehtoja ei sovelleta ”pelkkä lento” -matkoihin, lukuun ottamatta kohtia 3, 4.3, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 17.2. Muilta osin sovelletaan yleistä kuljetusoikeudellista lainsäädäntöä ja Tjäreborgin lisä- ja erityisehtoja.

Pelkät lennot ostanut asiakas on velvollinen ilmoittamaan Tjäreborgin edustajalle tarkat yhteystietonsa, josta hänet tavoittaa matkan aikana. Hän on myös velvollinen ottamaan yhteyttä matkanjärjestäjän edustajaan vähintään vuorokautta ennen paluulennon lähtöaikaa mahdollisten aikataulumuutosten yms. epäsäännöllisyyksien varalta.

6. Alennukset

6. Alennukset

Asiakkaan tulee matkaa tilatessaan mainita ja tarvittaessa todistaa ennen matkaa / matkan aikana, että hän on oikeutettu alennukseen / etuun. Jo varattuun matkaan ei jälkikäteen myönnetä alennusta/etua.

6.1. Lapsialennukset

Lapsesta, joka matkan päättyessä on alle 2-vuotias, peritään tilauslennolla matkanjärjestäjän varausmaksu 80,-. Alle 2-vuotiaalla ei lennolla ole omaa istumapaikkaa eikä lentoateriaa. Mahdolliset lisämaksut (esim. lisävuode- ja ateriamaksut) suoritetaan suoraan hotellille sen määräämien hintojen mukaisesti. Jokaisen alle 2-vuotiaan lapsen kanssa tulee matkustaa vähintään yksi aikuinen.

2–17-vuotiaat ja täysi-ikäisten kanssa matkustavat lapset voivat saada matkan perushinnasta alennusta. Alennuksen saaminen edellyttää, että lapsi on alle 18-vuotias matkan päättyessä. Alennuksen suuruus vaihtelee hotelleittain. Lapsialennukset ovat voimassa tietyissä kohteissa, tietyissä hotelleissa ja huonetyypeissä ja ne edellyttävät huone- tai huoneistotyypistä riippuen majoitusta lisävuoteessa 2–4 täyden hinnan maksavan aikuisen seurassa.

6.2. Aikuisten lisävuodealennus

Lisävuodealennuksen saamisen edellytyksenä on, että huoneeseen/huoneistoon majoittuu vähintään 2 (joissain huonetyypeissä useampi, esim. kolmioissa usein vähintään 4) täyden hinnan maksavaa henkilöä. Mikäli kyseiseen huoneeseen/huoneistoon on saatavilla lisävuode, myönnetään lisävuoteelle majoittuvalle lisävuodealennus.

6.3. Kampanja- ym. edut

Tietyistä lähdöistä ja hotelleista myönnetään kampanjaetuja. Kampanjaetuja ei myönnetä yhdistelmälomista, pelkistä lennoista, yli 2 viikon matkoista, eikä niitä voi yhdistää muihin alennuksiin.

Kampanjaetuja ei myönnetä yhtä aikaa muiden alennusten kanssa. Kampanjaetu ei siirry uuteen varaukseen, jos lomakohdetta, lähtöpäivää tai -paikkaa muutetaan etujen voimassaoloajan mentyä umpeen. Kampanjahintaisia paikkoja on rajoitettu määrä.

7. Asiakkaan tekemä peruutus ja muutos matkaan

7. Asiakkaan tekemä peruutus ja muutos matkaan

7.1. Avoin kauppa

Asiakas saa peruuttaa tai muuttaa Tjäreborgin tilauslennolle tekemänsä matkavarauksen kuluitta 7 vuorokauden sisällä varauksesta, mikäli matkalle lähtöön on muutos- tai peruutushetkellä yli 45 vrk. Peruutustilanteessa asiakkaalle palautetaan toteutuneet maksusuoritukset mahdollisella matka-asiakirjojen postitusmaksulla (15,-) vähennettynä.

7.2. Tjäreborgin peruutus- ja muutoskulut

Peruutus- ja muutoskulut

 

Yli 45 vrk lähtöön

7 vrk kuluessa varaamisesta maksuton, jonka jälkeen 100,-/hlö

45-28 vrk lähtöön

100,-/ hlö *

27-14 vrk lähtöön

200,-/ hlö Eurooppa. 250,- / hlö kaukokohteet **

13-2 vrk lähtöön

50% matkan hinnasta

Alle 48h lähtöön

100% matkan hinta

* Mikäli matkan kokonaishinta on 100,- tai vähemmän, on muutos-/peruutuskulu koko matkan hinta.
** Mikäli matkan kokonaishinta on 200,- tai vähemmän, on muutos-/peruutuskulu koko matkan hinta.
Peruutuskulut eivät koske alle 2–vuotiaita lapsia.
Peruutuksen katsotaan astuvan voimaan sillä hetkellä, jolloin tieto siitä tulee Tjäreborgille.

7.3. Poikkeavat peruutuskulut

Tjäreborg pidättää erityisehdolla oikeuden veloittaa, peruutuksen syystä riippumatta, matkan peruuttamisesta todelliset hotellin veloittamat peruutuskulut tilanteissa, jolloin nämä ylittävät Yleisissä valmismatkaehdoissa mainitut peruutuskulut, kun hotelli on tilattu asiakkaan pyynnöstä Tjäreborgin sopimuskiintiön ulkopuolelta sekä silloin, kun hotelli on rajoittanut peruutusoikeutta esimerkiksi lomakohteen huippusesongin, tapahtuman tai vastaavan syyn vuoksi, eikä hotellihuonetta saada myytyä uudelleen.

7.4. Viime hetken peruutukset

Sairaustapauksen sattuessa juuri ennen lähtöä ajankohtana, jolloin asiakaspalvelu on suljettu, tulee matkan peruuntumisesta ilmoittaa sähköpostilla osoitteeseen vakt@tjareborg.fi

7.5. Lentoyhtiön lisäpalvelut

Lentoyhtiön kautta ostetuista lisäpalveluista ei yleensä palauteta rahoja takaisin, mikäli asiakas muuttaa matkaansa. Lisäpalvelut tulee ostaa uudestaan lentoyhtiön kautta uudelle matkalle.

7.6. Nimenmuutos-/korjauskulu

Matkustajalla on Yleisten valmismatkaehtojen kohdan 8.2. mukaan, oikeus muuttaa varauksessa olevia matkustajatietoja tai luovuttaa sopimukseen perustuvat oikeutensa henkilölle, joka täyttää mahdollisesti asetetut matkalle osallistumista koskevat ehdot. Matkanjärjestäjällä on oikeus periä kohtuullinen korvaus luovutuksesta tai tietojen muutoksesta aiheutuvista tarpeellisista toimenpiteistä.

Nimenkorjauskulu peritään Tjäreborgin lisä- ja erityisehdot tilauslennoilla 9.2. mukaisesti kun varauksella oleva nimi/nimet on kirjoitettu väärin.

Nimenmuutos-/korjauskulu ei koske henkilöä, joka matkan päättyessä on alle 2-vuotias.

Nimenmuutoskulut

 

Yli 45 vrk lähtöön

7 vrk kuluessa varaamisesta maksuton, jonka jälkeen 50,- /hlö

Alle 45 vrk lähtöön

50,-/hlö

Nimenkorjauskulut

 

Yli 45 vrk lähtöön

7 vrk kuluessa varaamisesta maksuton, jonka jälkeen 30,- /hlö

Alle 45 vrk lähtöön

30,-/hlö

8. Matkanjärjestäjän tekemä peruutus tai muutos

8. Matkanjärjestäjän tekemä peruutus tai muutos

Yleisten valmismatkaehtojen kohdan 11 perusteella on matkanjärjestäjällä oikeus peruuttaa matka tai matkasarja, jos matkalle tai matkasarjaan kokonaisuutena ei ole ilmoittautunut sen toteuttamisen edellyttämää matkustajamäärää. Peruuttamisesta ilmoitetaan tällöin viimeistään 21 vrk ennen matkan alkua. Tjäreborgin internetsivuilla esitettyjen matkojen ja matkasarjojen toteuttamiseen vaaditaan vähimmäismäärä matkustajia.

Tjäreborg pidättää oikeuden muutoksiin internetsivuilla annetuissa tiedoissa. Mikäli muutos tapahtuu matkaa koskevan sopimuksen solmimisen jälkeen, noudatetaan Yleisten valmismatkaehtojen kohtaa 10. Muutoksesta ilmoitetaan asiakkaalle kirjeitse, sähköpostitse tai puhelimitse/tekstiviestillä asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen tai puhelinnumeroon.

Mikäli Tjäreborg tekee matkavaraukseen muutoksia, tulee asiakkaan ilmoittaa seitsemän (7) päivän kuluessa tiedon saamisesta, mikäli muutos ei hänelle sovi. Muutoin muutoksen katsotaan tulleen hyväksytyksi osaksi valmismatkasopimusta.

Yleisten valmismatkaehtojen kohdan 11.3. mukaista korvaavaa matkaa arvioidessa otetaan huomioon Tjäreborgin oma hotelliluokitus, matkojen välinen hintaero ja matkan luonne. Korvaavaa matkaa voidaan tarjota myös toiseen maahan tai matkakohteeseen.

9. Matkustajan vastuu

9. Matkustajan vastuu

9.1.

Matkustaja sitoutuu noudattamaan kansainvälisiä sopimuksia, jotka kieltävät mm. matkalipun tai matkan hintaan sisältyvän palvelun luovuttamisen toiselle henkilölle, edestakaisena varatun lennon käytön vain yhteen suuntaan tai paluulennon luovuttamisen toiselle henkilölle.

9.2.

Matkustajan tulee tarkistaa, että matka-asiakirjassa ilmoitetut tiedot ovat oikein ja sovitun mukaiset. Mahdollisista virheistä tai puutteista tulee ilmoittaa välittömästi matkanjärjestäjälle. Nimenkorjauksista peritään Tjäreborgin matkaehtojen mukainen nimenkorjauskulu. Matkustaja on myös velvollinen ilmoittamaan yhteystietojensa muuttumisesta. Matkan tilaajan tulee välittää kaikki matkaan liittyvä tieto, matka-asiakirjat ja sopimusehdot jokaiselle matkan osanottajalle.

9.3.

Asiakkaan velvollisuus on ennen uuden matkan varaamista peruuttaa aiemmat samalle tai osittain samalle matkustusajankohdalle ja matkaseurueelle tehdyt matkavaraukset. Mikäli asiakas ei noudata tätä velvollisuutta, on Tjäreborgilla oikeus perua aiemmat matkavaraukset ilman erillistä ilmoitusta.

9.4.

Asiakkaalla ei ole oikeutta saada hinnanalennusta käyttämättä jättämistään palveluista. Mikäli asiakas ei lähtöpäivänä ilmoittaudu lentoasemalla lentolipussa ilmoitettuna aikana, matkanjärjestäjällä on oikeus myydä matka uudelleen.

9.5.

Asiakas, joka ei käytä lainkaan varaamaansa majoitusta, tai käyttää sitä vain osan lomaa, on velvollinen ilmoittamaan asiasta välittömästi Tjäreborgin edustajalle.

9.6.

Kotimatkaa koskevat mahdolliset aikataulumuutokset ilmoitetaan tekstiviestillä matkavarauksen yhteydessä annettuun matkapuhelinnumeroon. Tekstiviesti lähetetään paluulentoa edeltävänä päivänä tai paluupäivänä riippuen siitä, milloin lentoyhtiö ilmoittaa mahdollisesta aikataulumuutoksesta. Jos asiakkaalla ei ole matkapuhelinta, on hän velvollinen ottamaan yhteyttä Tjäreborgin edustajaan päivää ennen kotimatkaa mm. mahdollisten lennon aikataulumuutosten tarkistamiseksi. Mikäli asiakas ei noudata tätä velvollisuutta tai myöhästyy ilmoitetusta lähtöajasta, hän vastaa itse paluumatkan kustannuksista.

9.7.

Asiakas, joka ei ole Suomen kansalainen, on itse velvollinen tarkistamaan varaamansa matkakohteen passi- ja viisumimääräykset ja hankkimaan itselleen tarvittavat asiakirjat.

10. Rajoituksia Tjäreborgin matkojen myynnissä

10. Rajoituksia Tjäreborgin matkojen myynnissä

10.1.

Eri lentoyhtiöiden säännöt koskien raskaana olevien matkustamista poikkeavat jonkin verran toisistaan. Useimmat lentoyhtiöt rajoittavat matkustamista, mikäli raskaus on edennyt 28. raskausviikolle. Asiakkaan tulee varmistaa kutakin lentoyhtiötä koskevat säännökset ennen matkalle lähtöään. Mikäli lentoyhtiö vaatii raskaustodistuksen, on todistuksen oltava englanninkielinen.

10.2.

Alle 18-vuotias ilman huoltajaa matkustava henkilö on velvollinen toimittamaan matkanjärjestäjälle huoltajan allekirjoittaman matkustusluvan viikon kuluessa matkavarauksen tekemisestä. Mikäli hän ei näin tee, ei Tjäreborg ole velvollinen palauttamaan jo suoritettuja maksuja

10.3.

Alle 2-vuotiaiden lasten enimmäismäärä kuhunkin lähtöön on rajattu.

11. Asiakaspalautteet ja virheilmoitukset

11. Asiakaspalautteet ja virheilmoitukset

11.1.

Asiakkaan on oltava yhteydessä Tjäreborgin edustajaan jo matkakohteessa ja annettava matkanjärjestäjälle näin mahdollisuus korjata mahdolliset puutteet ja virheet matkan aikana. Muussa tapauksessa lomakohteen palveluja koskevia reklamaatioita ei voida käsitellä kotiinpaluun jälkeen.

Suoraan palveluntarjoajalle tehty huomautus on pystyttävä osoittamaan kirjallisella dokumentilla, josta ilmenee milloin ja kenelle huomautus on tehty, sekä miten virhe on korjattu.

Kotimaassa reklamaatiot tulee aina esittää kirjallisesti viimeistään kaksi kuukautta matkan päättymisen jälkeen asiakaspalautelomakkeella tai osoitteeseen Oy Tjäreborg Ab, Asiakaspalautteet, Urho Kekkosen katu 3 B, 5. kerros, 00100 Helsinki.

11.2.

Tjäreborg ei ole vastuussa valmismatkaan sisältymättömistä järjestelyistä, kuten esimerkiksi liityntäkuljetusten toteutumisesta.

11.3.

Tjäreborg ei vastaa linkeillä sivuiltaan poisohjaavien, kolmansien osapuolten ylläpitämien internetsivustojen sisällöstä.

Pyydettäessä toimitamme ehdot kirjallisina. Näitä ehtoja ei voi kukaan Tjäreborgin edustaja suullisesti muuttaa. Pidätämme oikeudet muutoksiin.

Varatessaan matkan tai tilatessaan uutiskirjeen asiakas hyväksyy Tjäreborgin tavan käsitellä henkilötietoja.
Lisätietoja asiakasrekisteristä ja tietosuojasta

Vastuunalainen matkanjärjestäjä

Oy Tjäreborg Ab
Urho Kekkosen katu 3 B, 5. kerros
00100 Helsinki

Valvova viranomainen

Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Postiosoite: Kilpailu- ja kuluttajavirasto, PL 5, 00531 Helsinki
Käyntiosoite: Siltasaarenkatu 12 A, 00530 Helsinki
puh. 029 505 3000
www.kkv.fi