Tjäreborgin lisä- ja erityisehdot reittilento- ja hotellimatkoilla
YLEISET VALMISMATKAEHDOT
Nämä lisäehdot koskevat Oy Tjäreborg Ab:lta ostettuja reittilennoilla tehtäviä matkoja, risteilyjä, Formula
1 -matkoja sekä hotellivarauksia. Jos matkaan sisältyy lentojen lisäksi jokin muu olennainen palvelu, sovelletaan
matkaan lisäksi Yleisiä valmismatkaehtoja.
1. Matkan varaaminen ja sopimuksen syntyminen Sulje matkan varaaminen ja sopimuksen syntyminen
1. Matkan varaaminen ja sopimuksen syntyminen
Matkustajan
vastuulla on tarkistaa varaustietojen oikeellisuus. Erityisen tärkeää on, että
nimitiedot ovat passiin painetussa muodossa. Varauksessa käytetään aina
passissa ensimmäisenä olevaa etunimeä, vaikka se ei olisi virallinen
kutsumanimi. Mikäli matkustajan saamassa varausvahvistuksessa olevissa
tiedoissa on virheitä tai varausprosessi internetistä varattaessa keskeytyy,
tulee matkustajan ottaa yhteyttä Tjäreborgin asiakaspalveluun. Mikäli matkan
varaaja antaa nimet tai muut tiedot virheellisesti, ei Tjäreborg vastaa
mahdollisista seurauksista. Matkan tilaajan
tulee välittää kaikki matkaan liittyvä tieto, matka-asiakirjat ja sopimusehdot
jokaiselle matkan osanottajalle. Matkustajaa sitova sopimus syntyy,
kun matkanjärjestäjän määräämä maksu on maksettu. Suorittamalla maksun
matkustaja hyväksyy samalla nämä erityisehdot.
2. Matkan maksaminen Sulje matkan maksaminen
2. Matkan maksaminen
Maksu/maksut
on maksettava Tjäreborgille heti varausvaiheessa tai viimeistään matkavahvistuksessa
mainittuna eräpäivänä. Lentoyhtiöillä on oikeus
aikaistaa lentolipun maksua vielä matkan vahvistuksen jälkeen. Tjäreborg
lähettää näissä tapauksissa asiakkaalle sähköpostitse uuden, päivitetyn
vahvistuksen. Mikäli eräpäivä on heti tai lähipäivinä, tulee maksu
suorittaa Tjäreborgin internetsivujen kautta.
Mikäli maksu
suoritetaan Tjäreborgin internetsivujen sijasta pankkiin, on maksusta
lähetettävä kuitti sähköpostiin reittilennot@tjareborg.fi tai faksilla numeroon 09-1237333
eräpäivään mennessä.
Mikäli asiakas ei noudata hänelle annettuja maksuehtoja,
Tjäreborg pidättää oikeuden peruuttaa varauksen siitä asiakkaalle erikseen
ilmoittamatta.
Varsinaiset
matka-asiakirjat lähetämme maksetusta varauksesta 14 vrk ennen lähtöpäivää.
3.
Hinnat Sulje
hinnat
3.
Hinnat
Reittilennoilla
toteutettavat matkat ovat aina omatoimimatkoja ilman opaspalveluja.
Matkojen
hinnat perustuvat matkan varausvaiheessa voimassa oleviin lento-, hotelli-, risteily- tai lisäpalveluhintoihin, veroihin ja valuuttakursseihin. Mikäli niissä tapahtuu
muutoksia ennen lipun/matkan maksua, matkan hinta muuttuu vastaavasti.
Lentolippuihin kirjoitettavat pakolliset verot ja matkustajamaksut sisältyvät
hintaan. Lentohinnat perustuvat alimpien varausluokkien
hintoihin, jotka ovat voimassa vain rajoitetusti tietyin ennakko-ostoehdoin.
Matkan
hintaan sisältyvät vain ne palvelut, jotka on yksilöity hintaan kuuluvaksi
varausvahvistuksessa. Esimerkiksi
lentokenttäkuljetukset tai mahdolliset lautta- tai vesitasokuljetukset eivät
sisälly hintaan. Kaikkiin kohteisiin ei välttämättä ole jatkoyhteyttä saman
päivän aikana. EU-maissa arvonlisävero sisältyy matkojen hintaan.
Lähes
kaikissa Euroopan kaupungeissa sekä Arabiemiraateissa on paikallisten
viranomaisten määräämä ns. city tax eli kaupunkivero, joka koskee
hotellimajoitusta. Tätä veroa ei voida periä matkan hinnassa, vaan asiakas
maksaa veron aina hotellissa paikan päällä sisään- tai uloskirjautumisen
yhteydessä. Useimmissa USA:n hotelleissa veloitetaan ns. resort fee, jota ei
myöskään pystytä sisällyttämään matkan hintaan, vaan se maksetaan paikan päällä.
3.1.
Lapsialennukset
Sylilapseksi
lasketaan alle 2 -vuotias lapsi. Sylilapsi ei ole oikeutettu lennolla omaan
istumapaikkaan. Häneltä veloitetaan lentoyhtiön määräämä sylilapsihinta.
Hotellien myöntämät lapsialennukset vaihtelevat kohteen ja hotellin mukaan.
4. Asiakkaan
tekemät muutokset ja peruutuksetSulje asiakkaan
tekemät muutokset ja peruutukset
4. Asiakkaan
tekemät muutokset ja peruutukset
Peruutus- ja
muutoskulut määräytyvät valitun lentoyhtiön ja hotellin
sekä risteilyvarustamon varaus- ja myyntiehtojen mukaisesti.
Lentolippujen
kirjoitus tapahtuu välittömästi sen jälkeen kun maksusuoritus on kirjautunut
varaukselle. Tämän jälkeen päivämäärän- tai lennonmuutokset eivät joitakin
poikkeuksia lukuun ottamatta ole mahdollisia, vaan muutos käsitellään aina
peruutuksena.
Nimenkorjaus
lentolippuun on mahdollista lisämaksua vastaan, mutta matkustajan vaihto ei ole
mahdollinen erikoishintaisissa reittilentolipuissa. Matkustajan vaihto
käsitellään reittilennoilla aina peruutuksena ja johtaa aina kokonaan uuden
lentolipun varaamiseen. Matkaan sisältyvän hotellivarauksen ja
risteilyvarauksen muutossäännöt vaihtelevat hotellista ja varustamosta riippuen.
Lentolippu
on aina käytettävä varauksen mukaisessa järjestyksessä. Mikäli jotain lippuun
merkittyä lentoa ei käytetä, peruuntuu varaus muiden lentojen osalta
automaattisesti.
Yleisistä valmismatkaehdoista
poiketen (YVE 4,5 ja 8) noudatamme seuraavia peruutusehtoja:
Peruutustapauksessa reittilennoilla noudatetaan aina lentoyhtiöiden omia
takaisinmaksusääntöjä. Lähes kaikissa lentolipputyypeissä takaisinmaksu on
hyvin rajoitettu tai se ei ole lainkaan mahdollista riippumatta peruutuksen
syystä.
Hotellivarauksen
muutos-/peruutussäännöt vaihtelevat hotellista ja majoituksen ajankohdasta
riippuen. Tarjonnassamme on myös erikoishintaisia hotelleja, joiden säännöt
eivät salli muutoksia tai kulutonta peruutusta lainkaan. Messujen, kongressien
ja suurten urheilutapahtumien sekä juhlapyhien ajankohtina noudatetaan lähes
poikkeuksetta erityisen tiukkoja peruutus-/muutossääntöjä.
Peruutus-/muutoskulut vahvistetaan asiakkaalle aina vasta muutoksen/peruutuksen
tapahtuessa.
Jos asiakas
käyttää varatun ja vahvistetun lento-/hotelli-/risteilyvarauksen vain osittain,
ei hänellä ole oikeutta takaisinmaksuun. Täysin käyttämättömistä
lisäpalveluista ei myöskään suoriteta takaisinmaksua.
Jos asiakas ei voi osallistua matkalle tarvittavien asiapapereiden kuten esim.
passin tai viisumin/transitviisumin tai ESTA:n/ETA:n puuttumisen takia tai
matkustaja ei ole hoitanut lennon tai risteilyn lähtöselvitystä vaaditun ajan
puitteissa, ei asiakkaalla ole oikeutta matkan hinnan takaisinmaksuun.
Jos
matkustajaa kohtaa odottamaton ja vakava tapahtuma ja hänellä on
valmismatkalain 15 §:n 1 mom. 3 kohdan ja Yleisten valmismatkaehtojen mukainen
oikeus peruuttaa matka, on Tjäreborgilla oikeus periä palveluntuottajan
(lentoyhtiö, hotelli, laivavarustamo tms.) perimät kulut sekä toimistokuluna
100,-/henkilö. Tjäreborg ei sen sijaan ole oikeutettu korvaukseen menettämänsä
liikevoiton osalta. Äkillinen matkalle lähdön este on todistettava
lääkärintodistuksella tai muulla luotettavalla kirjallisella selvityksellä.
Kehotamme
matkustajaa ottamaan matkavakuutuksen, johon sisältyy peruutusturvavakuutus.
Huom. Pelkkä
lento, pelkkä hotelli tai pelkkä risteily -varauksiin ei sovelleta Yleisiä
valmismatkaehtoja.
*) Todelliset kulut tarkoittavat palveluntuottajan, kuten lentoyhtiön ja
hotellin osoittamia kuluja
Risteilymatkojen muutos- ja peruutuskulutSulje risteilymatkojen muutos- ja peruutuskulut
*) Lisäksi veloitamme mahdollisen hyttihinnan erotuksen.
Lentoihin ja hotelleihin tehtävät muutokset laskutetaan aina
todellisten, lentoyhtiön ja hotellin määräämien kulujen mukaisesti.
*)Lentoihin ja hotelleihin tehtävät peruutukset
laskutetaan aina todellisten, lentoyhtiön ja hotellin määräämien kulujen
mukaisesti.
5. Passi ja
viisumiSulje passi ja
viisumi
5. Passi ja
viisumi
Yleisten
valmismatkaehtojen kohdan 2.6. mukaisesti on matkustajan itse matkanjärjestäjän
antamia ohjeita noudattaen huolehdittava matkalla tarvitsemistaan asiakirjoista
(passi, viisumi ja mahdollisesti tarvittavat rokotus-
tai terveystodistukset). Matkustaja vastaa itse niiden kustannuksista.
Tjäreborg ei vastaa vahingosta, joka matkustajalle aiheutuu, mikäli hänen
matkansa estyy puutteellisten matkustusasiakirjojen vuoksi. Viisumi/turistikortti tarvitaan mm. seuraaviin maihin:
USA (pakollinen sähköinen ESTA-maahantulolomake), Kanada (pakollinen sähköinen
ETA-maahantulolomake), Kiina, Kuuba, Intia ja Sri Lanka.
6. Matkavakuutus Sulje matkavakuutus
6. Matkavakuutus
Matkojen
hintoihin ei sisälly vakuutuksia. On suositeltavaa ostaa peruutusturvan
sisältävä matkavakuutus jo matkavarauksen yhteydessä peruutuskulujen ja
mahdollisen sairastumisen varalta. Kehotamme tarkistamaan myös matkavakuutuksen
peruutusturvaehtokohdan, koska joissakin vakuutuksissa korvausmääriä on
rajoitettu ja siitä voi seurata matkustajan omavastuun laajentuminen.
7. Lentoyhtiön
tekemät muutokset ja yleistä tietoa hotellivarauksesta Sulje lentoyhtiön
tekemät muutokset ja yleistä tietoa hotellivarauksesta
7. Lentoyhtiön
tekemät muutokset ja yleistä tietoa hotellivarauksesta
Lentoyhtiöllä
on oikeus muuttaa aikatauluja ja jo varattua reititystä ennen matkaa tai matkan
aikana. Mahdollisista ennen matkaa tapahtuvista aikataulumuutoksista ilmoitamme
sähköpostitse tai puhelimitse. Suosittelemme kansainväliseen lentoon
liittyvälle kotimaan lennolle lipputyyppiä, jonka voi tarvittaessa ulkomaan
lennon aikataulun muuttumisen tai lennon myöhästymisen takia muuttaa.
Kansainvälisen
käytännön mukaan hotellihuoneen saa käyttöönsä aikaisintaan klo 14. Lähes
kaikki hotellit edellyttävät luottokortin tai käteissumman takuumaksuksi
sisäänkirjautumisen yhteydessä.
Sisäänkirjautumisen tulisi tapahtua klo 18 mennessä. Mikäli asiakas saapuu
hotelliin myöhemmin, tulisi asiasta ilmoittaa suoraan hotelliin tai
Tjäreborgille varauksen yhteydessä. Hotellihuoneen luovutus on normaalisti
lähtöpäivänä viimeistään klo 12. Useimmissa hotelleissa on säilytystila, jossa
voi pitää matkatavaroita lähtöön saakka.
Hotelliluokitukset vaihtelevat paljon eri maissa ympäri maailmaa. Myös
huoneiden koko, taso ja näköalat saattavat vaihdella saman hotellin sisälläkin.
Hotellin hinta riippuu monta kertaa sijainnista tai varauksen ajankohdasta eikä
ole suoraan verrannollinen itse hotellin tasoon tai luokitukseen.
Tjäreborgin hotellien luokitus perustuu joko oman henkilökuntamme, paikallisen
yhteistyökumppanimme tai käyttämämme hotellipankin näkemykseen. Luokitus
suhteutetaan aina kunkin kaupungin tai matkakohteen olosuhteisiin ja yleiseen
hotellitasoon.
8. Muutokset Sulje muutokset
8. Muutokset
Varaamme
oikeuden muuttaa tietoja, järjestelyjä ja sopimusehtoja ennen sopimuksen
syntymistä. Jos matkajärjestelyihin tulee muutoksia matkavarauksen tekemisen
jälkeen, ilmoitamme niistä sähköpostitse tai puhelimitse. Jos matkustajan yhteystiedot muuttuvat varaamisen jälkeen,
on matkustajan velvollisuus ilmoittaa niistä välittömästi matkanjärjestäjälle.
9. Asiakaspalautteet
ja virheilmoitukset Sulje Asiakaspalautteet
ja virheilmoitukset
9. Asiakaspalautteet
ja virheilmoitukset
Lentomatkaa koskevat huomautukset on tehtävä
kuljettavalle lentoyhtiölle mahdollisimman nopeasti virheen ilmaannuttua.
Muilta osin matkaa koskevat huomautukset on tehtävä mahdollisuuksien mukaan jo
kohteessa matkanjärjestäjän paikalliselle yhteistyökumppanille, hotellille tai
laivan henkilökunnalle. Täten toimiessaan matkustaja antaa matkanjärjestäjälle
mahdollisuuden korjata mahdolliset puutteet ja virheet matkan aikana. Mikäli
näin ei toimita, matkakohteen palveluja koskevia reklamaatioita ei voida
käsitellä kotiinpaluun jälkeen.
Suoraan
palveluntarjoajalle tehty huomautus on pystyttävä osoittamaan kirjallisella
dokumentilla, josta ilmenee milloin ja kenelle huomautus on tehty, sekä miten
virhe on korjattu.
Kotimaassa
aiakaspalautteet tulee aina esittää kirjallisesti viimeistään kaksi kuukautta
matkan päättymisen jälkeen asiakaspalautelomakkeella tai osoitteeseen Oy
Tjäreborg Ab, Asiakaspalautteet, Urho Kekkosen katu 3 B, 5. kerros, 00100
Helsinki.
9.1.
Tjäreborg
ei ole vastuussa valmismatkaan sisältymättömistä järjestelyistä, kuten esimerkiksi
liityntäkuljetusten toteutumisesta.
9.2.
Tjäreborg
ei vastaa linkeillä sivuiltaan poisohjaavien, kolmansien osapuolten
ylläpitämien internetsivustojen sisällöstä.
Jalkapallo- ja NFL -ottelupakettien erityisehdot
Jalkapallo- ja NFL -ottelupakettien erityisehdot
Sulje Jalkapallo- ja NFL -ottelupakettien erityisehdot
Tjäreborgin
jalkapallo ja NFL – ottelupaketteihin sovelletaan yleisten valmismatkaehtojen lisäksi alla olevia
erityismatkaehtoja.
Ennakkomaksu
Ennakkomaksu
on 200,-/henkilö
Loppumaksu ja matka-asiakirjat
Varauksen
loppumaksu tulee suorittaa viimeistään 80 päivää ennen ottelupaketin alkamista.
Loppumaksun eräpäivä saattaa muuttua Tjäreborgin yhteistyökumppaneiden
toimesta, jolloin otamme asiakkaisiimme yhteyttä.
Matka-asiakirjat
lähetämme maksetusta varauksesta noin kaksi viikkoa ennen ottelupaketin
alkamista heti kun kohteesta on saatu palveluntuottajan varaustunnus. Kyseinen
varaustunnus tulee näkyä hotellivoucherissa.
Muutokset
Jalkapallo
ja NFL -varauksiin voi tehdä nimenmuutoksia. Varauksen hotellia, huonetyyppiä
tai matkustusajankohtaa voi myös muuttaa. Edellä mainitut muutokset ovat
mahdollisia ainoastaan jos muutos tapahtuu
viimeistään 80 päivää ennen matkan alkua. Jos matkaan on vähemmän kuin 80
päivää, muutokset käsitellään peruutuksena ja asiakkaalta veloitetaan täydet
peruutuskulut.
Muutoskulu
50,- / henkilö / muutos
Peruutus
Peruutuskulu
50,-/henkilö, jos varaukseen on vähintään 80 päivää.
Jos varaukseen
on vähemmän kuin 80 päivää, veloitamme koko varatun paketin hinnan (100%).
Oheiset
säännöt eivät koske mahdollisia lentolippuja, jotka liittyvät jalkapallo- tai
NFL pakettiin. Koskien lentolippujen peruutus- ja/tai muutossääntöjä ota yhteys
Tjäreborgiin.
Jalkapallo-ottelun ajankohdan siirtyminen
Otteluohjelma
jalkapallon osalta julkaistaan ennen sesongin alkamista ja suurin osa
otteluista on sijoitettu lauantaipäiville. Sesongin aikana osa otteluista
siirretään sunnuntaipäiville ja toisinaan maanantaille tai tiistaille.
Muutokset johtuvat usein TV-kanavien lähetysajoista, sääolosuhteista tai
esimerkiksi Cup-otteluiden aikatauluista. Muutokset voivat tapahtua sesongin
aikana hyvin pienellä varoitusajalla, ja tämä tulisi huomioida varatessa
lentolippuja sekä hotelleja. Suosittelemme matkavarauksen tekemistä
perjantaista maanantaihin, jos ottelu on merkitty lauantaille. Näin ottelun
mahdollinen siirtyminen sunnuntaille ei aiheuta muutoksia koskien mahdollisia
lentovarauksia.
Ottelupaketit
eivät sisällä lentolippuja.
Ottelun
peruuntuessa matkan aikana maksaa Tjäreborg asiakkaalle takaisin ottelulipun hinnan.
Huom! Tjäreborg ei ole vastuussa
palveluista/tuotteista, jotka on ostettu muilta palveluntarjoajilta. Tjäreborg
ei korvaa peruutus- tai muutoskuluja tuotteista, joita ei ole ostettu
Tjäreborgin kautta, esimerkkinä lentoliput, jotka on ostettu suoraan
lentoyhtiöstä tai toisesta matkatoimistosta.
Pyydettäessä
toimitamme ehdot kirjallisina. Näitä ehtoja ei voi kukaan Tjäreborgin edustaja
suullisesti muuttaa. Pidätämme oikeudet muutoksiin.
Varatessaan
matkan tai tilatessaan uutiskirjeen asiakas hyväksyy Tjäreborgin tavan
käsitellä henkilötietoja.
Lisätietoja henkilötietokäytännöstämme
Vastuunalainen matkanjärjestäjä
Oy Tjäreborg Ab
Urho Kekkosen katu 3 B, 5. kerros
00100 Helsinki
Valvova
viranomainen
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Postiosoite: Kilpailu- ja kuluttajavirasto, PL 5, 00531 Helsinki
Käyntiosoite: Siltasaarenkatu 12 A, 00530 Helsinki
puh. 029 505 3000
www.kuluttajavirasto.fi