PART OF THE THOMAS COOK GROUP

Tjäreborgin lisä- ja erityisehdot reittilento- ja hotellimatkoilla

pdf ikoni YLEISET VALMISMATKAEHDOT

Nämä lisäehdot koskevat Oy Tjäreborg Ab:lta ostettuja reittilennoilla tehtäviä matkoja, risteilyjä, Formula 1 -matkoja sekä hotellivarauksia. Jos matkaan sisältyy lentojen lisäksi jokin muu olennainen palvelu, sovelletaan matkaan lisäksi Yleisiä valmismatkaehtoja.

Tjäreborgin lisä- ja erityisehdot reittilento- ja hotellimatkoilla ennen 6.6.2017 varatuille matkoille

1. Matkan varaaminen ja sopimuksen syntyminen

1. Matkan varaaminen ja sopimuksen syntyminen

Matkustajan vastuulla on tarkistaa varaustietojen oikeellisuus. Erityisen tärkeää on, että nimitiedot ovat passiin painetussa muodossa. Varauksessa käytetään aina passissa ensimmäisenä olevaa etunimeä, vaikka se ei olisi virallinen kutsumanimi. Mikäli matkustajan saamassa varausvahvistuksessa olevissa tiedoissa on virheitä tai varausprosessi internetistä varattaessa keskeytyy, tulee matkustajan ottaa yhteyttä Tjäreborgin asiakaspalveluun. Mikäli matkan varaaja antaa nimet tai muut tiedot virheellisesti, ei Tjäreborg vastaa mahdollisista seurauksista. Matkan tilaajan tulee välittää kaikki matkaan liittyvä tieto, matka-asiakirjat ja sopimusehdot jokaiselle matkan osanottajalle. Matkustajaa sitova sopimus syntyy, kun matkanjärjestäjän määräämä maksu on maksettu. Suorittamalla maksun matkustaja hyväksyy samalla nämä erityisehdot.

2. Matkan maksaminen

2. Matkan maksaminen

Maksu/maksut on maksettava Tjäreborgille heti varausvaiheessa tai viimeistään matkavahvistuksessa mainittuna eräpäivänä. Lentoyhtiöillä on oikeus aikaistaa lentolipun maksua vielä matkan vahvistuksen jälkeen. Tjäreborg lähettää näissä tapauksissa asiakkaalle sähköpostitse uuden, päivitetyn vahvistuksen. Mikäli eräpäivä on heti tai lähipäivinä, tulee maksu suorittaa Tjäreborgin internetsivujen kautta.

Maksu/-luottokorttimaksujen yhteydessä perimme maksettavasta summasta yhden prosentin (1%) maksutapalisän.

Mikäli maksu suoritetaan Tjäreborgin internetsivujen sijasta pankkiin, on maksusta lähetettävä kuitti sähköpostiin reittilennot@tjareborg.fi tai faksilla numeroon 09-1237333 eräpäivään mennessä.
Mikäli asiakas ei noudata hänelle annettuja maksuehtoja, Tjäreborg pidättää oikeuden peruuttaa varauksen siitä asiakkaalle erikseen ilmoittamatta.

Varsinaiset matka-asiakirjat lähetämme maksetusta varauksesta 14 vrk ennen lähtöpäivää.

3. Hinnat

3. Hinnat

Reittilennoilla toteutettavat matkat ovat aina omatoimimatkoja ilman opaspalveluja.

Matkojen hinnat perustuvat matkan varausvaiheessa voimassa oleviin lento-, hotelli-, risteily- tai lisäpalveluhintoihin, veroihin ja valuuttakursseihin. Mikäli niissä tapahtuu muutoksia ennen lipun/matkan maksua, matkan hinta muuttuu vastaavasti. Lentolippuihin kirjoitettavat pakolliset verot ja matkustajamaksut sisältyvät hintaan. Lentohinnat perustuvat alimpien varausluokkien hintoihin, jotka ovat voimassa vain rajoitetusti tietyin ennakko-ostoehdoin.

Matkan hintaan sisältyvät vain ne palvelut, jotka on yksilöity hintaan kuuluvaksi varausvahvistuksessa. Esimerkiksi lentokenttäkuljetukset tai mahdolliset lautta- tai vesitasokuljetukset eivät sisälly hintaan. Kaikkiin kohteisiin ei välttämättä ole jatkoyhteyttä saman päivän aikana. EU-maissa arvonlisävero sisältyy matkojen hintaan.

Lähes kaikissa Euroopan kaupungeissa sekä Arabiemiraateissa on paikallisten viranomaisten määräämä ns. city tax eli kaupunkivero, joka koskee hotellimajoitusta. Tätä veroa ei voida periä matkan hinnassa, vaan asiakas maksaa veron aina hotellissa paikan päällä sisään- tai uloskirjautumisen yhteydessä. Useimmissa USA:n hotelleissa veloitetaan ns. resort fee, jota ei myöskään pystytä sisällyttämään matkan hintaan, vaan se maksetaan paikan päällä.

3.1. Lapsialennukset

Sylilapseksi lasketaan alle 2 -vuotias lapsi. Sylilapsi ei ole oikeutettu lennolla omaan istumapaikkaan. Häneltä veloitetaan lentoyhtiön määräämä sylilapsihinta. Hotellien myöntämät lapsialennukset vaihtelevat kohteen ja hotellin mukaan.

4. Asiakkaan tekemät muutokset ja peruutukset

4. Asiakkaan tekemät muutokset ja peruutukset

Peruutus- ja muutoskulut määräytyvät valitun lentoyhtiön ja hotellin sekä risteilyvarustamon varaus- ja myyntiehtojen mukaisesti.

Lentolippujen kirjoitus tapahtuu välittömästi sen jälkeen kun maksusuoritus on kirjautunut varaukselle. Tämän jälkeen päivämäärän- tai lennonmuutokset eivät joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta ole mahdollisia, vaan muutos käsitellään aina peruutuksena.

Nimenkorjaus lentolippuun on mahdollista lisämaksua vastaan, mutta matkustajan vaihto ei ole mahdollinen erikoishintaisissa reittilentolipuissa. Matkustajan vaihto käsitellään reittilennoilla aina peruutuksena ja johtaa aina kokonaan uuden lentolipun varaamiseen. Matkaan sisältyvän hotellivarauksen ja risteilyvarauksen muutossäännöt vaihtelevat hotellista ja varustamosta riippuen.

Lentolippu on aina käytettävä varauksen mukaisessa järjestyksessä. Mikäli jotain lippuun merkittyä lentoa ei käytetä, peruuntuu varaus muiden lentojen osalta automaattisesti.

Yleisistä valmismatkaehdoista poiketen (YVE 4,5 ja 8) noudatamme seuraavia peruutusehtoja:
Peruutustapauksessa reittilennoilla noudatetaan aina lentoyhtiöiden omia takaisinmaksusääntöjä. Lähes kaikissa lentolipputyypeissä takaisinmaksu on hyvin rajoitettu tai se ei ole lainkaan mahdollista riippumatta peruutuksen syystä.
Hotellivarauksen muutos-/peruutussäännöt vaihtelevat hotellista ja majoituksen ajankohdasta riippuen. Tarjonnassamme on myös erikoishintaisia hotelleja, joiden säännöt eivät salli muutoksia tai kulutonta peruutusta lainkaan. Messujen, kongressien ja suurten urheilutapahtumien sekä juhlapyhien ajankohtina noudatetaan lähes poikkeuksetta erityisen tiukkoja peruutus-/muutossääntöjä. Peruutus-/muutoskulut vahvistetaan asiakkaalle aina vasta muutoksen/peruutuksen tapahtuessa.

Jos asiakas käyttää varatun ja vahvistetun lento-/hotelli-/risteilyvarauksen vain osittain, ei hänellä ole oikeutta takaisinmaksuun. Täysin käyttämättömistä lisäpalveluista ei myöskään suoriteta takaisinmaksua.
Jos asiakas ei voi osallistua matkalle tarvittavien asiapapereiden kuten esim. passin tai viisumin/transitviisumin tai ESTA:n/ETA:n puuttumisen takia tai matkustaja ei ole hoitanut lennon tai risteilyn lähtöselvitystä vaaditun ajan puitteissa, ei asiakkaalla ole oikeutta matkan hinnan takaisinmaksuun.

Jos matkustajaa kohtaa odottamaton ja vakava tapahtuma ja hänellä on valmismatkalain 15 §:n 1 mom. 3 kohdan ja Yleisten valmismatkaehtojen mukainen oikeus peruuttaa matka, on Tjäreborgilla oikeus periä palveluntuottajan (lentoyhtiö, hotelli, laivavarustamo tms.) perimät kulut sekä toimistokuluna 100,-/henkilö. Tjäreborg ei sen sijaan ole oikeutettu korvaukseen menettämänsä liikevoiton osalta. Äkillinen matkalle lähdön este on todistettava lääkärintodistuksella tai muulla luotettavalla kirjallisella selvityksellä.

Kehotamme matkustajaa ottamaan matkavakuutuksen, johon sisältyy peruutusturvavakuutus.

Huom. Pelkkä lento, pelkkä hotelli tai pelkkä risteily -varauksiin ei sovelleta Yleisiä valmismatkaehtoja.

Muutos ja peruutuskulut

 

Pelkät lennot ja pelkkä hotelli

50,- / hlö + todelliset kulut*

Lennot + hotelli – paketti

100,- / hlö + todelliset kulut*

Risteilyt

Kts. alla Risteilymatkojen muutos- ja peruutuskulut

Jalkapallo ja NFL

Kts. Jalkapallo ja NFL -ottelupakettien matkaehdot

*) Todelliset kulut tarkoittavat palveluntuottajan, kuten lentoyhtiön ja hotellin osoittamia kuluja

Risteilymatkojen muutos- ja peruutuskulut

Risteilymatkojen muutoskulut
Kaikki varustamot

 

Vähintään 60 vrk lähtöön

200,- / muutos / henkilö*

Alle 60 vrk lähtöön

Kuten peruutuksessa. Kts. alla.

Nimenmuutos

60,- / muutos / henkilö, jos risteilyyn on vähintään 31 vrk. Tämän jälkeen tarkistamme kulun tapauskohtaisesti.

*) Lisäksi veloitamme mahdollisen hyttihinnan erotuksen.
Lentoihin ja hotelleihin tehtävät muutokset laskutetaan aina todellisten, lentoyhtiön ja hotellin määräämien kulujen mukaisesti.

Risteilymatkojen peruutuskulut
Royal Caribbean International tai Celebrity Cruises

 

Vähintään 15 vrk lähtöön

200,- / hlö + todelliset kulut*

14-4 vrk lähtöön

50% risteilyn hinnasta + todelliset kulut*

Alle 4 vrk lähtöön

100% risteilyn hinta + todelliset kulut*

Costa Cruises

 

Vähintään 60 vrk lähtöön

200,- / hlö + todelliset kulut*

59-16 vrk lähtöön

80% risteilyn hinnasta + todelliset kulut*

Alle 16 vrk lähtöön

100% risteilyn hinta + todelliset kulut*

Norwegian Cruise Line

 

Vähintään 31 vrk lähtöön

200,- / hlö + todelliset kulut*

30-8 vrk lähtöön

75% risteilyn hinnasta + todelliset kulut*

Alle 8 vrk lähtöön

100% risteilyn hinta + todelliset kulut*

*)Lentoihin ja hotelleihin tehtävät peruutukset laskutetaan aina todellisten, lentoyhtiön ja hotellin määräämien kulujen mukaisesti.

5. Passi ja viisumi

5. Passi ja viisumi

Yleisten valmismatkaehtojen kohdan 2.6. mukaisesti on matkustajan itse matkanjärjestäjän antamia ohjeita noudattaen huolehdittava matkalla tarvitsemistaan asiakirjoista (passi, viisumi ja mahdollisesti tarvittavat rokotus- tai terveystodistukset). Matkustaja vastaa itse niiden kustannuksista. Tjäreborg ei vastaa vahingosta, joka matkustajalle aiheutuu, mikäli hänen matkansa estyy puutteellisten matkustusasiakirjojen vuoksi. Viisumi/turistikortti tarvitaan mm. seuraaviin maihin: USA (pakollinen sähköinen ESTA-maahantulolomake), Kanada (pakollinen sähköinen ETA-maahantulolomake), Kiina, Kuuba, Intia ja Sri Lanka.

6. Matkavakuutus

6. Matkavakuutus

Matkojen hintoihin ei sisälly vakuutuksia. On suositeltavaa ostaa peruutusturvan sisältävä matkavakuutus jo matkavarauksen yhteydessä peruutuskulujen ja mahdollisen sairastumisen varalta. Kehotamme tarkistamaan myös matkavakuutuksen peruutusturvaehtokohdan, koska joissakin vakuutuksissa korvausmääriä on rajoitettu ja siitä voi seurata matkustajan omavastuun laajentuminen. Tjäreborgin kautta voi ostaa Eurooppalaisen matkavakuutuksen ja Matkan peruuntumisvakuutuksen.

7. Lentoyhtiön tekemät muutokset ja yleistä tietoa hotellivarauksesta

7. Lentoyhtiön tekemät muutokset ja yleistä tietoa hotellivarauksesta

Lentoyhtiöllä on oikeus muuttaa aikatauluja ja jo varattua reititystä ennen matkaa tai matkan aikana. Mahdollisista ennen matkaa tapahtuvista aikataulumuutoksista ilmoitamme sähköpostitse tai puhelimitse. Suosittelemme kansainväliseen lentoon liittyvälle kotimaan lennolle lipputyyppiä, jonka voi tarvittaessa ulkomaan lennon aikataulun muuttumisen tai lennon myöhästymisen takia muuttaa.

Kansainvälisen käytännön mukaan hotellihuoneen saa käyttöönsä aikaisintaan klo 14. Lähes kaikki hotellit edellyttävät luottokortin tai käteissumman takuumaksuksi sisäänkirjautumisen yhteydessä. Sisäänkirjautumisen tulisi tapahtua klo 18 mennessä. Mikäli asiakas saapuu hotelliin myöhemmin, tulisi asiasta ilmoittaa suoraan hotelliin tai Tjäreborgille varauksen yhteydessä. Hotellihuoneen luovutus on normaalisti lähtöpäivänä viimeistään klo 12. Useimmissa hotelleissa on säilytystila, jossa voi pitää matkatavaroita lähtöön saakka.
Hotelliluokitukset vaihtelevat paljon eri maissa ympäri maailmaa. Myös huoneiden koko, taso ja näköalat saattavat vaihdella saman hotellin sisälläkin. Hotellin hinta riippuu monta kertaa sijainnista tai varauksen ajankohdasta eikä ole suoraan verrannollinen itse hotellin tasoon tai luokitukseen. Tjäreborgin hotellien luokitus perustuu joko oman henkilökuntamme, paikallisen yhteistyökumppanimme tai käyttämämme hotellipankin näkemykseen. Luokitus suhteutetaan aina kunkin kaupungin tai matkakohteen olosuhteisiin ja yleiseen hotellitasoon.

8. Muutokset

8. Muutokset

Varaamme oikeuden muuttaa tietoja, järjestelyjä ja sopimusehtoja ennen sopimuksen syntymistä. Jos matkajärjestelyihin tulee muutoksia matkavarauksen tekemisen jälkeen, ilmoitamme niistä sähköpostitse tai puhelimitse. Jos matkustajan yhteystiedot muuttuvat varaamisen jälkeen, on matkustajan velvollisuus ilmoittaa niistä välittömästi matkanjärjestäjälle.

9. Asiakaspalautteet ja virheilmoitukset

9. Asiakaspalautteet ja virheilmoitukset

Lentomatkaa koskevat huomautukset on tehtävä kuljettavalle lentoyhtiölle mahdollisimman nopeasti virheen ilmaannuttua. Muilta osin matkaa koskevat huomautukset on tehtävä mahdollisuuksien mukaan jo kohteessa matkanjärjestäjän paikalliselle yhteistyökumppanille, hotellille tai laivan henkilökunnalle. Täten toimiessaan matkustaja antaa matkanjärjestäjälle mahdollisuuden korjata mahdolliset puutteet ja virheet matkan aikana. Mikäli näin ei toimita, matkakohteen palveluja koskevia reklamaatioita ei voida käsitellä kotiinpaluun jälkeen.

Suoraan palveluntarjoajalle tehty huomautus on pystyttävä osoittamaan kirjallisella dokumentilla, josta ilmenee milloin ja kenelle huomautus on tehty, sekä miten virhe on korjattu.

Kotimaassa aiakaspalautteet tulee aina esittää kirjallisesti viimeistään kaksi kuukautta matkan päättymisen jälkeen asiakaspalautelomakkeella tai osoitteeseen Oy Tjäreborg Ab, Asiakaspalautteet, Urho Kekkosen katu 3 B, 5. kerros, 00100 Helsinki.

9.1.

Tjäreborg ei ole vastuussa valmismatkaan sisältymättömistä järjestelyistä, kuten esimerkiksi liityntäkuljetusten toteutumisesta.

9.2.

Tjäreborg ei vastaa linkeillä sivuiltaan poisohjaavien, kolmansien osapuolten ylläpitämien internetsivustojen sisällöstä.

Jalkapallo- ja NFL -ottelupakettien erityisehdot

Jalkapallo- ja NFL -ottelupakettien erityisehdot

Tjäreborgin jalkapallo ja NFL – ottelupaketteihin sovelletaan yleisten valmismatkaehtojen lisäksi alla olevia erityismatkaehtoja.

Ennakkomaksu

Ennakkomaksu on 200,-/henkilö

Loppumaksu ja matka-asiakirjat

Varauksen loppumaksu tulee suorittaa viimeistään 80 päivää ennen ottelupaketin alkamista. Loppumaksun eräpäivä saattaa muuttua Tjäreborgin yhteistyökumppaneiden toimesta, jolloin otamme asiakkaisiimme yhteyttä.

Matka-asiakirjat lähetämme maksetusta varauksesta noin kaksi viikkoa ennen ottelupaketin alkamista heti kun kohteesta on saatu palveluntuottajan varaustunnus. Kyseinen varaustunnus tulee näkyä hotellivoucherissa.

Muutokset

Jalkapallo ja NFL -varauksiin voi tehdä nimenmuutoksia. Varauksen hotellia, huonetyyppiä tai matkustusajankohtaa voi myös muuttaa. Edellä mainitut muutokset ovat mahdollisia ainoastaan jos muutos tapahtuu viimeistään 80 päivää ennen matkan alkua. Jos matkaan on vähemmän kuin 80 päivää, muutokset käsitellään peruutuksena ja asiakkaalta veloitetaan täydet peruutuskulut.

Muutoskulu 50,- / henkilö / muutos

Peruutus

Peruutuskulu 50,-/henkilö, jos varaukseen on vähintään 80 päivää.

Jos varaukseen on vähemmän kuin 80 päivää, veloitamme koko varatun paketin hinnan (100%).

Oheiset säännöt eivät koske mahdollisia lentolippuja, jotka liittyvät jalkapallo- tai NFL pakettiin. Koskien lentolippujen peruutus- ja/tai muutossääntöjä ota yhteys Tjäreborgiin.

Jalkapallo-ottelun ajankohdan siirtyminen

Otteluohjelma jalkapallon osalta julkaistaan ennen sesongin alkamista ja suurin osa otteluista on sijoitettu lauantaipäiville. Sesongin aikana osa otteluista siirretään sunnuntaipäiville ja toisinaan maanantaille tai tiistaille. Muutokset johtuvat usein TV-kanavien lähetysajoista, sääolosuhteista tai esimerkiksi Cup-otteluiden aikatauluista. Muutokset voivat tapahtua sesongin aikana hyvin pienellä varoitusajalla, ja tämä tulisi huomioida varatessa lentolippuja sekä hotelleja. Suosittelemme matkavarauksen tekemistä perjantaista maanantaihin, jos ottelu on merkitty lauantaille. Näin ottelun mahdollinen siirtyminen sunnuntaille ei aiheuta muutoksia koskien mahdollisia lentovarauksia.

Ottelupaketit eivät sisällä lentolippuja.

Ottelun peruuntuessa matkan aikana maksaa Tjäreborg asiakkaalle takaisin ottelulipun hinnan.

Huom! Tjäreborg ei ole vastuussa palveluista/tuotteista, jotka on ostettu muilta palveluntarjoajilta. Tjäreborg ei korvaa peruutus- tai muutoskuluja tuotteista, joita ei ole ostettu Tjäreborgin kautta, esimerkkinä lentoliput, jotka on ostettu suoraan lentoyhtiöstä tai toisesta matkatoimistosta.

Pyydettäessä toimitamme ehdot kirjallisina. Näitä ehtoja ei voi kukaan Tjäreborgin edustaja suullisesti muuttaa. Pidätämme oikeudet muutoksiin.

Varatessaan matkan tai tilatessaan uutiskirjeen asiakas hyväksyy Tjäreborgin tavan käsitellä henkilötietoja.
Lisätietoja asiakasrekisteristä ja tietosuojasta

Vastuunalainen matkanjärjestäjä

Oy Tjäreborg Ab
Urho Kekkosen katu 3 B, 5. kerros
00100 Helsinki

Valvova viranomainen

Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Postiosoite: Kilpailu- ja kuluttajavirasto, PL 5, 00531 Helsinki
Käyntiosoite: Siltasaarenkatu 12 A, 00530 Helsinki
puh. 029 505 3000
www.kuluttajavirasto.fi