Hotellissa lomakohteessa

Saapuminen hotelliin

Huoneen saa käyttöön matkakohteessa viimeistään klo 15. Disneyland Paris-kohteessa sekä Espanjassa saat huoneen käyttöösi viimeistään klo 16. Kansainvälisen käytännön mukaan hotelliin sisäänkirjautuminen tulee tapahtua klo 18 mennessä. Mikäli olet varannut pelkän hotellin, ilmoita myöhäisestä saapumisestasi jo varauksen yhteydessä tai suoraan hotelliin, jotta hotellivarauksesi ei peruunnu. Useat kansainväliset hotellit veloittavat asiakkailta takuumaksun luottokortilla tai käteisellä etukäteen mahdollisia lisäkuluja varten (esim. minibaari, huonepalvelu jne). Mikäli et käytä palveluita, saat takuumaksun lomasi päättyessä takaisin.

Majoituksen käyttö

Mikäli et kirjaudu sisään hotelliin tai kerro meille tai hotellille etukäteen että saavut vasta myöhemmin, hotellivarauksesi peruuntuu. Vain matka-asiakirjassa mainituilla henkilöillä on oikeus varattuun majoitukseen. Jos huoneeseen / huoneistoon on majoittumassa myös muita matkustajia, on heistä ilmoitettava etukäteen ja maksettava hotellikohtainen lisämaksu. Tietyt hotellit eivät myöskään salli hotellin ulkopuolisten asukkaiden vierailuja hotellin yleisissä tiloissa.

Huoneen luovutus

Hotellihuoneet luovutetaan hotellista riippuen aamupäivällä myös silloin, kun lähtö on klo 24 jälkeen.

Disneyland Paris -hotelleissa huoneet luovutetaan klo 11.00. Mahdollisten hotellista ostettujen lisäpalveluiden maksut kannattaa suorittaa hotellin vastaanottoon jo edellisenä iltana, mikäli lähtö on aikaisin aamulla. Matkanjärjestäjä ja hotelli eivät ole vastuussa asiakkaiden herätyksestä, joten herätyskello on hyvä pakata matkalle mukaan.

Huoneiden jako

Tjäreborg luokittelee kaikki käyttämänsä huoneet eri huonetyyppeihin niiden varustetason mukaan. Jo matkasi varausvaiheessa kerromme, millaisen huonetyypin saat. Huoneesi sijaintia emme pysty kertomaan. Lisämaksusta voit tilata esim. yhden hengen huoneen, parvekkeen ja näköalan. Tarkista aina lipustasi huoneesi varustetaso, sillä vain siinä mainitut palvelut luvataan. On muistettava, että hotelleissa on myös muiden matkanjärjestäjien asiakkaita eikä käytössämme ole vakiohuoneita. Siksi huoneen sijainnista esitettyjä toivomuksia ei useimmiten voida huomioida.

Parveke/terassi/näköala

Hotellitekstissä on mainittu mikäli huoneessa/huoneistossa on terassi tai parveke. Parvekkeen tai terassin koko tai kalustus ei välttämättä vastaa huoneen henkilömäärän kanssa. Mikäli huone/huoneisto tietyllä näköalalla, kuten esim. merinäköalalla tai osittaisella merinäköalalla on varattavissa, näkyy se varausvalikossa matkaa varattaessa.
Merinäköala tarkoittaa sitä, että parvekkeelta/terassilta suurimmasta osasta on suora näkymä merelle. Osittainen merinäköala tarkoittaa sitä, että näköalaa peittää osittain esim. kasvillisuus tai toinen rakennus.
Joissain hotelleissa on mahdollisuus varata huone/huoneisto altaalle, merelle tai puutarhaan päin. Tämä ei tarkoita suoraa näköalaa vaan sitä, että huone sijaitsee hotellissa kyseisellä puolella rakennusta.
Huone/huoneisto ympäristön suuntaan voi olla esim. osittaisella näkymällä allasalueelle tai puutarhaan päin, viereisten rakennusten, pysäköintialueen tai kadun suuntaan.

Ateriat hotellissa

Aamiainen on yleensä melko yksinkertainen, ja siihen kuuluu kahvia/teetä, leipää, voita ja/tai marmeladia. Puolihoitoon kuuluu aamiaisen lisäksi yksi päivittäinen ateria, useimmiten illallinen. Joissakin hotelleissa voi valita lounaan tai illallisen. Täysihoitoon kuuluu aamiaisen lisäksi sekä lounas että illallinen. Juomat eivät kuulu puoli- ja täysihoitoon vaan ne maksetaan erikseen ruokailun yhteydessä. All Inclusive sisältää useimmiten kaikki ateriat ja paikalliset juomat hotellialueella. Lisäksi hintaan saattaa sisältyä erilaisia aktiviteetteja. Korkeatasoisissa all inclusive hotelleissa ruokaa ja juomaa on tarjolla lähes vuorokauden ympäri. Keskitason hotellissa valikoima on suppeampi ja ruokaa sekä juomaa voi olla tarjolla rajoitetuin aikatauluin. Lähtöpäivänä ateriapaketti on voimassa klo 12.00 asti riippumatta paluulennon aikataulusta. Ateriapaketti on aina henkilökohtainen.
Aterioiden määrä voi vaihdella lentoaikatauluista riippuen.
Allergiat ja ruoka-aineintoleranssit

Toiveet hotellille

Hotelleissamme on usein myös muiden matkanjärjestäjien asiakkaita eikä käytössämme ole vakiohuoneita. Siksi huoneen sijainnista esitettyjä toivomuksia ei useimmiten voida huomioida.

Arvotavaroiden ja maksuvälineiden säilytys hotellilla

Älä jätä maksuvälineitä tai arvotavaroita huoneeseesi näkyvälle paikalle. Suosittelemme, että rahat, kortit ja arvotavarat säilytetään hotellin tallelokerossa. Suurin osa hotelleista perii tallelokerosta vuokran ja takuumaksun. Tallelokerot eivät aina ole vakuutettuja.

Lämmitys, sähkö ja ilmastointi

Huomaa, että vaikka hotellissa olisikin keskuslämmitys tai ilmastointi, emme voi taata, että laitteet ovat päällä ympäri vuoden. Ilmaston vuoksi huoneet saattavat olla kosteita ja viileitä. Hotellinomistajat toimivat maan lakien ja määräysten mukaisesti ja päättävät hotellinsa tarjoamista palveluista. Muista, että olemme etelässä. Sähkön ja veden jakelussa voi esiintyä häiriöitä. Useissa hotelleissa vesi lämmitetään aurinkopaneelien avulla, jolloin se harvemmin on aivan tulikuumaa. Tällöin lämpimän veden saatavuus ja lämpötila saattavat olla varsin rajoitettuja etenkin pilvisinä päivinä. Hotellien uima-altaat eivät aina ole lämmitettyjä. Useamman huoneen huoneistossa, ilmastointia ei välttämättä ole kaikissa huoneissa.

Internetyhteys

Nettiyhteydet useissa kohteissa eivät ole yhtä nopeat ja luotettavat kuin kotimaassa, joten toimintahäiriöt ovat mahdollisia.
Tjäreborg ei vastaa hotellitiedoissa mainittujen verkkoyhteyksien toimivuudesta.

Vuoteet

Vuoteet eivät välttämättä vastaa samaa tasoa kuin kotimaassa. Vuoteen pituus voi olla alle 2 metriä. Myös petauspatjat saattavat puuttua. Grand lit-parivuode on leveydeltään 110-140 cm ja käsittää yhtenäisen patjan kahdelle. Lisävuoteena voi olla vuodesohva, avattava nojatuoli, kerrossänky tai erillinen avattava vuode ja lisävuoteiden mukavuus ja koko ei välttämättä vastaa normaalisänkyä. Lisävuode tulee pedata itse. Huomaa myös, että lisävuode pienentää huoneen/huoneiston pinta-alaa. Osassa hotelleista on normaalia leveämmät ns. Queensize tai Kingsize-vuoteet, jolloin useamman kuin kahden hengen majoittuessa huoneeseen ei erillisiä lisävuoteita välttämättä ole saatavissa. Pinnasänky on useinmiten lisämaksullinen.

Siivous, lakanat ja pyyhkeet

Joka hotellin tietojen kohdalla on ilmoitettu siivouspäivien määrä. Tähän lukumäärään kuuluu sekä saapumis- että lähtöpäivän siivous. Normaaliin siivoukseen kuuluu lattian ja tasojen pyyhkiminen, kylpyhuoneen siistiminen ja roskien vienti. Tiskaus ei kuulu siivoukseen eikä tiskausvälineet kuulu huoneiston varustukseen. Siivous voi tapahtua joko aamu- tai iltapäivällä. Lakanat vaihdetaan yleensä kerran tai kaksi kertaa viikossa, saapumispäivä mukaan luettuna. Pyyhkeet vaihdetaan myös yleensä kaksi kertaa viikon aikana. Useissa hotelleissa pyritään ympäristöystävälliseen toimintaan ja pyyhkeet vaihdetaan vain, mikäli ne on jätetty lattialle merkiksi vaihtopyynnöstä. Jokerimatkoilla ei huoneita välttämättä siivota lainkaan. Pitkillä lomilla lakanat ja pyyhkeet vaihdetaan harvemmin.

Melu ja häiriöt lomakohteessa

Monet hotelleistamme sijaitsevat suosituilla ja vilkkailla turistialueilla, joissa on paljon elämää sekä päivä- että yöaikaan. Ravintoloiden, yökerhojen, baarien, kauppojen ja paikallisliikenteen äänet saattavat häiritä toisinaan hyvinkin paljon.
Kansainvälisen käytännön mukaisesti, hotelleissa tulee olla hiljaista klo 24.00 alkaen. Mikäli muut hotellin asukkaat häiritsevät lomasi viettoa, ota yhteyttä kohdehenkilökuntaamme ja hotellin vastaanottoon välittömästi.
Rakennustyömaita saattaa toisinaan esiintyä kaikissa lomakohteissa, etenkin uusissa kehittyvissä lomakohteissa ne ovat tavallisia. Rakennustyöt saattavat joskus aiheuttaa häiriötä hotellien asukkaille. Tähän matkanjärjestäjän voi olla vaikeaa vaikuttaa.

Tupakointi hotellissa

Savuttomia hotelleja on nykyään yhä enemmän. Esimerkiksi omat Sunwing Family Resorts –hotellimme (paitsi Thaimassa ja Egyptissä) ovat olleet savuttomia kesästä 2013 lähtien.
Tupakointikäytäntö vaihtelee hotelleittain. Joissakin hotelleissa saa tupakoida vain tietyillä, erillisillä alueilla, mutta tavallisesti hotellit sallivat tupakoinnin parvekkeella/terassilla. Usein tupakointi on kielletty sisätiloissa, esim. huoneessa/huoneistossa sekä hotellin yleisissä tiloissa, kuten vastaanotossa ja ravintoloissa. Tupakointi voi olla kiellettyä myös hotellin yleisissä ulkotiloissa, kuten allasalueella. Jos tupakointi on kielletty, on myös sähkötupakan käyttö kielletty.
Pyydämme sinua noudattamaan hotellin sääntöjä.

Kaasukäyttöiset vedenlämmittimet

Viallinen kaasupoltin voi aiheuttaa korkeita hiilidioksidipitoisuuksia. Väritön, mauton ja hajuton kaasu voi aiheuttaa myrkytyksen, jonka oireita ovat päänsärky, pahoinvointi ja huimaus. Jos sinulla on joku näistä oireista ja huoneessasi/huoneistossasi on kaasulla toimiva laite, poistu heti huoneesta, mene ulos ja ota heti yhteyttä oppaaseemme. Tjäreborgilla ei yleensä ole hotelleja, joissa suihkuvesi lämmitetään kaasulla. Jos huoneessasi/huoneistossasi on kaasukäyttöinen vedenlämmitin, pyydämme välittömästi ilmoittamaan asiasta Tjäreborgille.

Lomakohteesta lähetettävä posti

Mikäli haluat lähettää kotiin lomaterveisiä, postitettavat kortit ja kirjeet on parasta toimittaa suoraan paikalliseen postitoimistoon tai viralliseen postilaatikkoon. Emme suosittele kirjeiden tai korttien jättämistä hotellin vastaanottoon.

Uusi, vastavalmistunut hotelli

Tiedämme jo kokemuksesta, että kaikki ei aina suju aivan suunnitelmien mukaan, kun uusi hotelli avautuu. Esimerkiksi tavaratoimituksissa saattaa tulla viivytyksiä tai ilmenee muita teknisiä ongelmia. Hotellin avautuessa saattaa esiintyä myös pieniä sähkökatkoksia ja kaikki hotellin palvelut eivät vielä välttämättä ole täysin toiminnassa. Täysin uudessa hotellissa on yleensä aina jonkin verran ”lastentauteja”, jolloin tietyissä tapauksissa saatetaan myöntää normaalihinnasta nk. avajaisalennus.