Sunclass Airlines -lentoyhtiön koneita

Vastuullisuus

lennoilla

Sunclass Airlines

Yrityksemme merkittävin ilmastovaikutus syntyy lentopolttoaineen palamisesta ja siitä aiheutuvista pakokaasupäästöistä ilmakehään. Lentäminen aiheuttaa tällä hetkellä noin 3 % globaalista CO2 -päästökuormasta. Matkailualan, kuten monen muunkin alan, täytyy vähentää ilmastokuormitustaan.

Oma lentoyhtiömme Sunclass Airlines on viimeisten 20 vuoden aikana onnistunut vähentämään päästöjä 20 % erilaisilla tehostustoimilla ja polttoaineen kulutusta vähentämällä. Liiketoimintamallissamme lennot optimoidaan tehokkaasti ja niiden täyttöaste on n. 97 %. Lennämme lähes poikkeuksetta suoraan lomakohteeseen ilman välilaskuja, mikä vähentää sekä polttoaineen kulutusta että päästöjä. Matkapaketti suoralla lomalennolla on siksi hyvä valinta, kun teet lomamatkan lentäen.

Muuta vaihtoehtoa ei kuitenkaan ole kuin vähentää päästöjä entisestään. Tätä varten meillä on vuoteen 2030 ulottuva suunnitelma ja edelleen jopa vuoteen 2050 asetetut tavoitteet. Aiomme investoida uuteen, polttoainetehokkaampaan lentokalustoon ja jatkuvasti tehokkaampaan lentämiseen. Seuraamme aktiivisesti alan tutkimusta ja teemme yhteistyötä alan organisaatioissa, kuten NISA (Nordic Initiative for Sustainable Aviation).

Tavoitteet

  • 2030 mennessä: 25 % vähemmän CO2 -päästöjä per matkustajakilometri*
  • 2040 mennessä: 50 % vähemmän CO2 -päästöjä per matkustajakilometri*
  • 2050 mennessä: Tavoitteena nollapäästöt kaikilla omilla lennoillamme



    *Verrattuna vuoden 2019 päästötasoon
Sunclass a330-900neo

Uudet lentokoneet - vähemmän hiilidioksidipäästöjä

Airbus A330-900neo tuottaa 23 % vähemmän hiilidioksidipäästöjä per matkustajapaikka verrattuna nykyisiin pitkän matkan koneisiimme (A330-200). Vuoteen 2030 mennessä koko lentolaivastomme on päivitetty uusiin tehokkaampiin koneisiin.

Airbus A330-900neo tuottaa 23 % vähemmän hiilidioksidipäästöjä per matkustajapaikka verrattuna nykyisiin pitkän matkan koneisiimme (A330-200). Vuoteen 2030 mennessä koko lentolaivastomme on päivitetty uusiin tehokkaampiin koneisiin.

Investointeja tulevaisuuteen

Toteutamme edelleen operatiivisia tehostustoimia kuten tietojärjestelmien kehitystä, lentokoneiden painon vähentämiseen liittyviä toimenpiteitä sekä matkustamopalvelun optimointia. Investoimme uuteen teknologiaan.

Vähemmän muovia

Haluamme vähentää muoviroskaa. Tavoitteenamme on lopettaa kertakäyttöisten muovituotteiden käyttö ja korvata ne paremmilla vaihtoehdoilla vuoteen 2023 mennessä. Vuonna 2017 alkanut aloite on merkittävästi vähentänyt erilaisten muovituotteiden käyttöä eri toiminnoissamme.
Lue lisää

Travel with Care

Travel with Care - vastuullisuusstrategia

Visiomme on olla Pohjoismaiden johtava matkanjärjestäjä vastuullisen lentomatkailun osalta. Haluamme tehdä kestävämpien valintojen tekemisestä helppoa ja edistää vastuullista lomamatkailua. Meillä on selkeä suunnitelma ja tavoitteet vuoteen 2030 – ja pääpiirteet aina vuoteen 2050 saakka. Tämä vaatii paljon sekä meiltä että lomamatkailijoilta, mutta yhdessä pääsemme tavoitteeseemme.

Visiomme on olla Pohjoismaiden johtava matkanjärjestäjä vastuullisen lentomatkailun osalta. Haluamme tehdä kestävämpien valintojen tekemisestä helppoa ja edistää vastuullista lomamatkailua. Meillä on selkeä suunnitelma ja tavoitteet vuoteen 2030 – ja pääpiirteet aina vuoteen 2050 saakka. Tämä vaatii paljon sekä meiltä että lomamatkailijoilta, mutta yhdessä pääsemme tavoitteeseemme.
Välttämättömät evästeet tekevät verkkosivustosta käyttökelpoisen sallimalla perustoimintoja kuten sivustolla navigoinnin ja pääsyn sivuston suojattuihin osioihin. Verkkosivusto ei toimi kunnolla ilman näitä evästeitä.
Toiminnalliset evästeet mahdollistavat verkkosivuston ulkoasua tai toimintoja muuttavan tiedon tallentamisen. Näitä tietoja ovat esimerkiksi tekemäsi matkahaut. Näitä tarvitaan sivuston optimaaliseen toimintaan.
Tilastoevästeet auttavat sivuston omistajia ymmärtämään, miten käyttäjät ovat vuorovaikutuksessa sivuston kanssa, keräämällä ja raportoimalla tietoja.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivustolla kävijöiden seurantaan. Tarkoituksena on näyttää mainoksia, jotka ovat sopivia ja kiinnostavia yksittäisille käyttäjille, ja siten arvokkaampia julkaisijoille ja kolmansien osapuolten mainostajille.