Kriisinhallinta

Meille Tjäreborgilla matkustajien turvallisuus on aina ensisijaisen tärkeää. Turvallisuustyömme kattaa koko organisaation ja koskee sekä ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä että kriisinhallintaa.

Tjäreborg seuraa aina ulkoministeriön suosituksia, eikä järjestä matkoja kohteisiin, joihin matkustamista ulkoministeriö kehottaa välttämään.

Tjäreborg, kuten kaikki muutkin yritykset, noudattaa kunkin kohdemaan lakeja, sääntöjä ja normeja, kuten työlainsäädäntöä, rakennussäädöksiä jne.

Seuraavassa vastauksia Tjäreborgin kriisinhallinnasta usein kysyttyihin kysymyksiin.

Minkälainen kriisinhallintasuunnitelma Tjäreborgilla on?

Tjäreborgin kriisinhallintasuunnitelma sisältää useita toimintaamme koskevia kohtia:

  • Kuinka luokittelemme erilaiset onnettomuudet
  • Kuinka kriisiryhmä saadaan paikan päälle
  • Toimenpiteet matkakohteessa
  • Hätäpalvelunumeron avaaminen ja puheluiden vastaanottaminen
  • Informointi ja medialle tiedottaminen

Se on elävä valmiussuunnitelma, jota päivitetään jatkuvasti, ja joka koskee koko konsernia, johon Tjäreborg kuuluu.

Kuka on kehittänyt Tjäreborgin kriisinhallintasuunnitelman ja miten?

Valmiussuunnitelman on kehittänyt turvallisuusvastaavamme yhdessä eri puolilla organisaatiotamme työskentelevien hätätilajohtajien kanssa. Se perustuu aiempiin kokemuksiimme sekä niistä oppimiimme asioihin. Muokkaamme suunnitelmaa jatkuvasti uusien kokemusten ja tietämyksen perusteella sekä uuden teknologian ja apuvälineiden avustuksella.

Milloin kriisinhallintasuunnitelma aktivoituu?

Pohjoismaisessa kriisikeskuksessamme on henkilökuntaa ympäri vuorokauden. He saavat raportteja onnettomuuksista ympäri maailmaa, arvioivat niitä ja ilmoittavat asioista tarvittaville tahoille organisaatiossa. He voivat myös korottaa valmiustilaa tai aktivoida kriisiorganisaation, jos tilanne sitä vaatii.

Miten Tjäreborg määrittelee kriisin/hätätilan?

Kriisin määritelmä täyttyy, jos yksi tai useampi alla olevista asioista on tapahtunut:

  • Onnettomuus, jossa on loukkaantunut ja/tai kuollut useita ihmisiä, laaja epidemia tai monia sairastuneita.
  • Tapahtuma, jossa on osallisena viranomaiset, kuten poliisi, palokunta, sairaalat, ulkoministeriö jne.
  • Tapahtuma, joka edellyttää useiden tahojen osallistumista/panosta, ja jossa ajoitus on kriittinen (esim. luonnonkatastrofi).
  • Tapahtuma, joka herättää suurta kiinnostusta tiedotusvälineissä, ja vaatii toimia Tjäreborgilta.

Jos kriisi puhkeaa, kuinka huolehditte matkustajistanne matkakohteessa ja kotiinpaluun jälkeen?

Onnettomuustapauksissa huolehdimme ensisijaisesti matkustajistamme. Pidämme heistä huolta parhaalla mahdollisella, tilanteen ja olosuhteiden sallimalla tavalla. Nämä mahdollisuudet vaihtelevat riippuen siitä mitä ja missä on tapahtunut. Meillä on käytettävissämme ulkopuoliset SOS International ja EuroAlarm -kriisitiimit, jotka voivat nopeasti tulla matkakohteisiin auttamaan. Teemme myös yhteistyötä viranomaisten ja vakuutusyhtiöiden kanssa, jotta pystymme tarjoamaan matkustajillemme tukea ja apua kotiinpaluun jälkeen.

Ovatko matkustajat varovaisempia viimevuosien terrori-iskujen ja levottomuuksien takia?

Emme ole huomanneet mitään olennaista muutosta matkustustottumuksissa tai käyttäytymisessä matkakohteissa.

Onko Tjäreborg nostanut omaa valmiustilaansa esimerkiksi tsunamin tai terroritekojen seurauksena?

Meillä on aina korkea valmiustila, mutta totta kai viime vuosien merkittävät tapaukset ovat kasvattaneet kokemustamme, jota voimme nyt soveltaa käytäntöön. Eritoten käytämme tehokkaammin hyväksi nykyaikaista televiestintä- ja IT-teknologiaa.

Mitkä muutos- ja peruutusehdot koskevat epävakaita matkakohteita?

Seuraamme tiiviisti ulkoministeriön matkustussuosituksia. Jos ulkoministeriö ei suosittele välttämään matkustamista tietylle alueelle, ovat normaalit muutos- ja peruutusehdot voimassa.