Nainen ui uima-altaassa

Korona toi charterkuumeen

Kuulutko sinä heihin, jotka nyrpistävät nenäänsä chartermatkoille? Tänä kesänä se on paras vaihtoehto.
Teksti: Vibeke Montero | Julkaistu: 30.3.2021

Monet tuttavistani nyrpistävät nenäänsä pakettimatkoille. Lennot, hotelli ja opaspalvelut lomakohteessa. Joidenkin mielestä à la carte -lomailu on coolimpaa. Omien vaihtoehtojen googlailu. Loma-asunnon vuokraaminen ja reittilennot, ehkä junaretki ja piipahdus boutiquehotelliin. Sen tyyppiset jutut.

Pakettimatkat ovat muuttuneet

Monet, jotka väheksyvät matkapaketteja, eivät parhaimmillaan tiedä mistä puhuvat. Pahimmillaan he antavat vanhojen ennakkoluulojen ohjata käsitystään matkamuodosta, joka on nykyään joustavampi kuin koskaan. Jokainen, joka on ollut pakettimatkalla viimeisten viiden vuoden aikana, tietää että ala on uudistunut. Matkanjärjestäjät ovat kehittäneet erilaisia hotellikonsepteja, joista on helppo löytää itselle sopiva hotelli – olipa se lapsiystävällinen, aikuisystävällinen, ympäristöystävällinen tai sinkkuystävällinen. Älä ymmärrä väärin. Minusta on ihana räätälöidä oma lomamatkani, enkä ole sitä lomailijatyyppiä, joka viihtyy viikon samassa paikassa. Mutta muuttunut maailma muuttaa ajatuksia.

Sunprime Miramare Beach

Jokainen, joka on ollut pakettimatkalla viimeisten viiden vuoden aikana, tietää että ala on uudistunut.

Paluu lähtöruutuun

Nyt on vain myönnettävä, että matkapaketti on tavattoman kätevä keksintö. Aikoinaan 60-luvulla näitä matkoja kutsuttiin seuramatkoiksi ja sittemmin valmismatkoiksi ja pakettimatkoiksi ja matkapaketeiksi. Seuramatkat olivat korvaamattomia monille pohjoismaalaisille, jotka arastelivat matkaan lähtöä omin päin. Siihen aikaan kun ei voinut noin vain klikkailla itselleen hotellivarausta Kreetalla. Maailma on vuosikymmeniä ollut meidän leikkikenttämme, mutta nyt meidät on palautettu takaisin lähtöruutuun. Maailma on taas pelottava ja ennalta-arvaamaton, ja olemme haavoittuvaisia tavalla, jota emme reilu vuosi sitten vielä olisi uskoneet.

Porto Katsiki -ranta Kreikan Lefkaksella

Maailmasta on tullut ennalta-arvaamaton, ja olemme haavoittuvaisia tavalla, jota emme reilu vuosi sitten vielä olisi uskoneet.

Älä pelaa lomasäästöillä

Suurimmat matkanjärjestäjät, kuten Tjäreborg, tarjoavat nyt tavallista parempia peruutus- ja muutosehtoja kesän ja syksyn lomamatkoihin. Se on merkittävä etu, sillä kukapa haluaisi menettää lomabudjettinsa, jos vaikka sairastuu tai matkakumppani sairastuu tai lento peruutetaan.

Hiekkaranta ja meri Mallorcalla

Lomamatka Mallorcalle voi toteutua tänä kesänä. Muussa tapauksessa saat rahasi takaisin, ainakin jos olet varannut matkapaketin.

Pakettimatkan uusi kukoistus

Saat myös hakea aika tavalla, jos aiot saada kesäisen lomaviikon Mallorcalla omatoimisesti yhtä edulliseen hintaan kuin matkanjärjestäjät tarjoavat juuri nyt.

Pakettimatkojen aikakausi ei todellakaan ole ohi – olemme matkalla kohti uutta kukoistusta.

Monet aikovat odottaa virallisten matkustussuositusten muuttumista. Niin minäkin. Mutta kun olemme niin onnekkaita, että matkustukselle näytetään taas vihreää valoa, veikkaan että matkanjärjestäjät saavat kokea aikamoisen lomaryntäyksen. Silloin on pakettimatkan aika, ja uskon että monet tulevat yllättymään iloisesti.

Vibeke Montero

Vibeke Montero

Vibeke Montero on työskennellyt matkailutoimittajana yli 20 vuotta ja ylläpitää norjalaista matkablogia bortebest.no.

Lisää lomainspiraatiota

Välttämättömät evästeet tekevät verkkosivustosta käyttökelpoisen sallimalla perustoimintoja kuten sivustolla navigoinnin ja pääsyn sivuston suojattuihin osioihin. Verkkosivusto ei toimi kunnolla ilman näitä evästeitä.
Toiminnalliset evästeet mahdollistavat verkkosivuston ulkoasua tai toimintoja muuttavan tiedon tallentamisen. Näitä tietoja ovat esimerkiksi tekemäsi matkahaut. Näitä tarvitaan sivuston optimaaliseen toimintaan.
Tilastoevästeet auttavat sivuston omistajia ymmärtämään, miten käyttäjät ovat vuorovaikutuksessa sivuston kanssa, keräämällä ja raportoimalla tietoja.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivustolla kävijöiden seurantaan. Tarkoituksena on näyttää mainoksia, jotka ovat sopivia ja kiinnostavia yksittäisille käyttäjille, ja siten arvokkaampia julkaisijoille ja kolmansien osapuolten mainostajille.