Yleistä tietoa

1. Reittilennot

Teemme yhteistyötä kaikkien tunnetuimpien kansainvälisten reittilentoyhtiöiden kanssa. Tämän vuoksi tarjolla on runsaasti vaihtoehtoja joista valita.

Reittilennoilla hintatarjonta on hyvin laaja ja useimpiin hintatyyppeihin liittyy sääntöjä ja rajoituksia, jotka on hyvä ottaa huomioon jo varausvaiheessa. Esimerkiksi lähes kaikki edullisimmat hinnat, jotka tulevat esille lentotarjontavalikossa, edellyttävät matkan maksamista heti varauksen yhteydessä, riippumatta siitä milloin matkan alkamisajankohta on. Näitä lentovarauksia ei voi myöskään muuttaa eikä peruutustapauksessa useimmiten ole lainkaan takaisinmaksua riippumatta peruutuksen syystä.

Kunkin lentokentän viranomaiset määrittelevät yhdessä lentoyhtiöiden kanssa tarvittavat minimivaihtoajat lennolta toiselle. Kansainvälinen lentovarausjärjestelmämme, jota lentoyhtiöt itse ylläpitävät, ei tarjoa sellaista lentovarausta, jossa varaushetkellä koneen vaihtoaika on alle sallitun minimivaihtoajan. Varausjärjestelmä ei ota kantaa satunnaisiin lentojen myöhästymisiin.

Lentoyhtiöt tekevät nykyisin keskenään tiivistä yhteistyötä. Näin ollen joskus lennon lentää toinen lentoyhtiö kuin se mikä varauksessa ja lentolipussa on ilmoitettu (codeshare-lento).

Kaikilla reittilentoyhtiöillä ei ole lennoilla maksutonta ateriapalvelua eikä lennoille voi varata etukäteen tiettyä istumapaikkaa ilman lisämaksua. Matkanjärjestäjä ei vastaa istumapaikkojen jaosta reittilennoilla, joten emme voi taata asiakkaillemme vierekkäisiä istumapaikkoja koneessa.

Lentoyhtiöillä on oikeus muuttaa aikataulujaan ja jo varattua reititystä ennen matkaa tai matkan aikana. Mahdollisista ennen matkaa tapahtuvista aikataulumuutoksista ilmoitamme sähköpostitse tai puhelimitse. Paluulennon lähtöaika kannattaa tarkistaa suoraan lentoyhtiöltä mahdollisten aikataulumuutosten varalta. Suosittelemme kansainväliseen lentoon liittyvälle kotimaan lennolle lipputyyppiä, jonka voi tarvittaessa ulkomaan lennon aikataulun muuttumisen tai lennon myöhästymisen takia muuttaa.

Kaikilla reittilentoyhtiöillä on joskus lennonmyöhästymisiä ja lennonperuuntumisia. Lentoyhtiöt noudattavat yhteisiä EU-asetuksia ja lentoyhtiöiden toiminta ja mahdolliset korvaukset kyseisissä tapauksissa määräytyvät asetusten mukaisesti. Korvaukset eivät välttämättä kata menetettyä jatkolentoa, ylimääräistä hotelliyöpymistä, taksimatkoja tai puhelinkuluja. Suosittelemme kattavaa matkavakuutusta, joka on tavallisesti paras vaihtoehto korvauksia ajatellen.

1.1 E-lippu
Kaikilla lentoyhtiöillä on käytössä E-lippu eli sähköinen lentolippu (A4 paperituloste), joka sisältää englanninkielisen matkakuvauksen lennoista. Lentoyhtiön oma varaustunnus löytyy lentolipusta. Varaustunnuksen avulla lentovaraus löytyy lentoyhtiön omilta internet sivuilta ja mahdollistaa esim. lähtöselvityksen lennolle internetin kautta. Lentoyhtiön varaustunnus kannattaa tallentaa itselle. Lipun katoamis- tai varkaustapauksessa lipusta saa useimmiten uuden tulosteen varaustunnusta vastaan. Lentolippu on aina käytettävä varauksen mukaisessa järjestyksessä. Mikäli jotain lippuun merkittyä lentoa ei käytetä, peruuntuu varaus muiden lentojen osalta.

Lentolippu on henkilökohtainen eikä sitä voi luovuttaa toiselle henkilölle.

Lentoyhtiöt eivät salli nimenmuutoksia lentovarauksiin. Säännöt ovat erittäin tiukat ja koskevat myös virheellisesti kirjoitettua etu- tai sukunimeä sekä sukupuolta. On erittäin tärkeää, että nimet kirjoitetaan oikein heti varausvaiheessa. Nimitietojen tulee olla matkustajan passiin painetussa muodossa (passissa oleva ensimmäinen etunimi riittää), muutoin lennolle lähtö saatetaan lentoyhtiön toimesta evätä.

1.2 Matkatavarat ja lähtöselvitys
Matkatavaroihin liittyvistä säännöistä ja rajoituksista saa lisätietoja kunkin lentoyhtiön omilta internetsivuilta tai Tjäreborgin toimistosta.
Huom. Pyörätuoli tai muut erikoisvarusteet (esim. uniapnealaite) sekä urheiluvälineet tulee ilmoittaa Tjäreborgille hyvissä ajoin ennen matkaa. Lentoyhtiöt veloittavat urheiluvälineiden kuljetuksesta erillisen maksun. Lisätietoja meiltä tai lentoyhtiön omilta sivuilta.

Huom! Lentoyhtiöt Air Baltic ja KLM veloittavat erillismaksun ruumaan kirjattavasta matkatavarasta. Air Balticilla myös lähtöselvitys on kentällä tehtynä maksullinen.

Lentokenttien turvatarkastukset ovat tiukat ja lähtöselvitysruuhkat kentillä yleisiä. Lentokentälle kannattaa saapua ajoissa! Suositeltavaa on tehdä lähtöselvitys internetin kautta jo lentoa edeltävänä päivänä tai käyttää kentällä olevia lähtöselvitysautomaatteja.

1.3 Lentokenttäkuljetukset
Lentokenttäkuljetukset tai mahdolliset lautta- tai vesitasokuljetukset eivät sisälly matkan hintaan. Kaikkiin kohteisiin ei välttämättä ole jatkoyhteyttä saman päivän aikana. Suosittelemme tarkistamaan jatkoyhteydet hyvissä ajoin ennen matkaa. Joissakin matkakohteissa lentokenttäkuljetukset voi ostaa erikseen puhelinmyynnistämme. Kuljetus voi olla yksityisellä taksilla, minibussilla tai bussilla, jossa on muita matkustajia eri kansallisuuksista.
Matkustajan tulee itse huolehtia mahdollisten erikoisvarusteiden (esim. pyörätuoli tai urheiluvälineet) soveltuvuudesta lentokenttäkuljetuksiin.

2. Hotellivaraus

2.1 Tilaushotelli
Useimmissa matkakohteissa pystymme vahvistamaan hotellihuoneen heti varauksen yhteydessä. Jos hotellin kohdalla on maininta "Tilaushotelli", ei hotellivaraus ole vahvistettu. Otamme yhteyttä hotelliin ja ilmoitamme sähköpostilla yleensä kahden arkipäivän sisällä, onko hotelli vahvistunut. Jos hotelli ei voi vahvistaa huonevarausta, pyrimme löytämään tilalle toisen hotellivaihtoehdon samasta hintaluokasta. Tilaushotellin ollessa kyseessä, matkan kokonaishinta voi muuttua, koska reittilentovaraus on voimassa vain varauspäivän ja lentojen tilanne tarkistetaan aina uudestaan, kun hotellitilaus on vahvistettu.

2.2 Check in ja check out
Kansainvälisen käytännön mukaan hotellihuoneen saa käyttöön aikaisintaan klo 14. Lähes kaikissa hotelleissa on kuitenkin säilytystila, missä matkatavaroita voi säilyttää iltapäivään asti, jos lento saapuu kohteeseen aikaisin aamulla.

Hotelliin sisäänkirjautumisen yhteydessä tulee esittää Tjäreborgin hotellivoucher ja kuvallinen henkilöllisyystodistus. Lähes kaikki hotellit vaativat asiakkaalta myös luottokortin tai käteissumman takuumaksuksi hotellissa mahdollisesti käytettäviä palveluja varten.

Sisäänkirjautumisen tulisi tapahtua klo 18 mennessä. Mikäli matkustaja saapuu hotelliin myöhemmin, tulisi hänen ilmoittaa asiasta suoraan hotelliin tai Tjäreborgille. Hotellihuoneen luovutus on normaalisti lähtöpäivänä viimeistään klo 12. Useimmissa hotelleissa on säilytystila, jossa voi pitää matkatavaroita lähtöön saakka.

Joissakin kaupungeissa (esim. Amsterdam, Barcelona, Berliini ja Dubai sekä lähes kaikki Italian kaupungit) on käytössä ns. city tax eli kaupunkivero, joka koskee hotellimajoitusta. Tätä veroa ei voida periä matkan hinnassa, vaan asiakas maksaa veron aina hotellissa paikan päällä uloskirjautumisen yhteydessä.

2.3 Hotelliluokitukset
Hotelliluokitukset vaihtelevat paljon eri maissa ympäri maailmaa. Myös huoneiden koko, taso ja näköalat saattavat vaihdella saman hotellin sisälläkin. Hotellin hinta riippuu monta kertaa sijainnista tai varauksen ajankohdasta eikä ole suoraan verrannollinen itse hotellin tasoon tai luokitukseen.

Hotellien luokitus perustuu joko oman henkilökuntamme, paikallisen yhteistyökumppanimme tai käyttämämme hotellipankin näkemykseen. Luokitus suhteutetaan aina kunkin kaupungin tai matkakohteen olosuhteisiin ja yleiseen hotellitasoon.

Hotellitarjonta on erittäin laaja retkeilymajatyyppisestä (hotellin nimen yhteydessä esim. Annex, No Facilities, Pensionat) aina luksus hotelleihin ja huviloihin asti.

Kaikki hotellia, huonetta tai hotellin palvelua koskevat huomautukset ja epäkohdat tulee osoittaa ensisijaisesti hotellin vastaanottoon. Näin hotellilla on mahdollisuus korjata mahdolliset virheet heti. Huomautuksen ajankohta ja asiaa käsitelleen henkilön nimi on tarpeellista kirjata ylös mahdollista myöhempää käsittelyä varten. Joko hotellivoucherista tai matka-asiakirjan ”Tärkeää tietoa” kohdasta löytyy yhteystiedot hotellivarausta hoitavalle agentillemme, johon voi myös ottaa yhteyttä mahdollisissa ongelmatilanteissa. Hätätapauksissa voi tämän lisäksi ottaa yhteyttä hätänumeroomme (Duty office)+46 (0)8 593 610 17. Palvelu on englanniksi tai ruotsiksi.

2.4 Lapset hotellivarauksella
Lapsi maksaa hotellihuoneesta useimmiten saman hinnan kuin aikuinen. Jotkut hotellit antavat varata kahden aikuisen lisäksi yhden alle 12v. lapsen kahden hengen huoneeseen ilman omaa vuodepaikkaa eli ilman erillistä lisävuodetta. Kun huoneessa on lisävuode varattuna, mainitaan se erikseen huonetyypin kohdalla. Varausta tehtäessä on tärkeää ilmoittaa lapsen ikä matkustusajankohdan, eikä varausajankohdan mukaan.

2.5 Lentokenttäkuljetukset
Lentokenttäkuljetukset tai mahdolliset lautta- tai vesitasokuljetukset eivät sisälly hotellin hintaan. Useimmissa matkakohteissa lentokenttäkuljetukset voi ostaa erikseen puhelinmyynnistämme. Maakuljetus voi olla yksityisellä taksilla, minibussilla tai bussilla, jossa on muita matkustajia eri kansallisuuksista.
Matkustajan tulee itse huolehtia mahdollisten erikoisvarusteiden (esim. pyörätuoli tai urheiluvälineet) soveltuvuudesta lentokenttäkuljetuksiin.

3. Palvelu matkakohteessa

Reittilennoilla tehtävät matkat ovat aina omatoimimatkoja ilman opaspalveluja. Myöskään pelkkiin hotellivarauksiin ei liity opaspalveluja. Joissakin kohteissa on konsernimme toimisto tai paikallisen agenttimme toimisto, johon voit ongelmatilanteissa ottaa yhteyttä. Yhteystiedot ja puhelinnumerot löytyvät matka-asiakirjoissa olevasta hotellivoucherista.

4. Matka-asiakirjat

Matka-asiakirjat lähetetään sähköpostitse noin viikon sisällä siitä, kun matka on maksettu kokonaisuudessaan. Matka-asiakirjoilla tarkoitetaan elektronisia lentolippuja, vouchereita hotellia ja mahdollisia kuljetuksia, retkiä, autonvuokrausta yms. varten. On tärkeää tarkistaa, että matka-asiakirjat ovat oikein ja täsmäävät varauksen kanssa. Matka-asiakirjan tulee olla tulostettuna mukana matkalla.

Tärkeitä linkkejä matkustukseen liittyen:

Euroopan Komission sivusto (ec.europa.eu)

EU:ssa toimintakieltoon asetettujen lentoyhtiöiden luettelo (ec.europa.eu)

Matkustajan oikeudet (www.finavia.fi)

Tietoa lentoasemasta (www.helsinki-vantaa.fi)

Matkailijan terveysopas (www.ktl.fi)

Rokottajan käsikirja (www.ktl.fi)

Finavian ohjeet; pakkaa oikein (www.finavia.fi)

Ulkoministeriön turvallisuusopas (www.formin.fi)

Suomen kansalaisen matkustusasiakirjat (www.formin.fi)

Tullin ohjeita matkustajalle (www.tulli.fi)

IATA Travelcentre (www.iatatravelcentre.com)

IATA lentolippujen sopimusehdot

Matkakohteiden passi- ja terveysmääräykset voit tarkistaa tästä

Lisätietoja lentokentistä