Lennon myöhästyminen – yleistä tietoa

Lennon myöhästyminen voi johtua esim. teknisestä viasta, sääolosuhteista tai ilmatilan ruuhkautumisesta.

Matka voi viivästyä odottamattoman syyn vuoksi, joten tärkeät tapahtumat, kuten esimerkiksi perhejuhlat tai kokoukset, kannattaa sijoittaa muuhun ajankohtaan kuin matkan alkuun tai loppuun. Jos matkaasi sisältyy jatkolentoja tai jatkoyhteyksiä junalla tai muulla kulkuneuvolla, suosittelemme vaihtoajaksi varattavan vähintään 4 tuntia.

TIETO LENNON MYÖHÄSTYMISESTÄ

Ymmärrämme miten tärkeää on saada tietoa lennon myöhästymisistä mahdollisimman pian. Se, miten saat tiedon, riippuu siitä, matkustatko tilaus- vai reittilennolla.

Matkustatko tilauslennolla?

Ilmoitamme myöhästymisestä tekstiviestillä saatuamme tiedon lentoyhtiöltä tai sen edustajalta. Aina tietoa ei ole mahdollista saada hyvissä ajoin, vaikka tämä on tavoitteemme.

Huolehdi siitä, että sinulla on mukanasi toimiva matkapuhelin. Tekstiviesti lähetetään matkavarauksen yhteydessä annettuun puhelinnumeroon, joten tarkista, että puhelinnumero on oikein.

Tjäreborgilla ei ole omia edustajia lentokentällä Suomessa. Niissä matkakohteissa, joissa Tjäreborgilla on henkilökuntaa/opaspalveluita, paikalla on edustajiamme. Huomaa, että henkilökunnallamme ei välttämättä ole mahdollisuutta tulla turvatarkastuksen jälkeen olevalle transitalueelle.

Matkustatko reittilennolla?

Saat tiedon mahdollisista lennon myöhästymisistä suoraan lentoyhtiöltä tai sen edustajalta.

KORVAUS YLEISTEN MATKAPAKETTIEHTOJEN MUKAAN

Tjäreborg noudattaa Yleisiä matkapakettiehtoja sekä matkapakettien korvauksia koskevia säännöksiä (katso matkapaketin määritelmä alta kohdasta ”Usein kysyttyä”). Tämä tarkoittaa sitä, että matkustaja on oikeutettu korvaukseen lennon viivästyessä tietyn ajan.

Onko lentosi myöhässä?

Alla olevasta taulukosta näet korvauksen, johon olet oikeutettu Yleisten matkapakettiehtojen mukaisesti, jos lentosi on myöhässä.

Lennon myöhästyminen

Näin saat korvauksen

Matkustatko tilauslennolla eli lomalennolla?

Jos olet oikeutettu saamaan korvausta myöhästyneestä lennosta, saat tiedon korvauksesta automaattisesti.

Huomaa, että lennonmyöhästymistä koskeva korvaus koskee ainoastaan matkapaketteja (katso matkapaketin määritelmä alta kohdasta ”Usein kysyttyä”). Korvausta ei myönnetä pelkistä lennoista.

Tjäreborg ei korvaa omatoimisesti varattua hotellia, retkiä, vuokra-autoa ja muita palveluita, joihin myöhästyminen mahdollisesti vaikuttaa ja joita ei ole ostettu Tjäreborgin kautta.

Matkustatko reittilennolla?

Jos matkustat reittilennolla, ota yhteyttä matkan jälkeen.

Huomaa, että lennonmyöhästymistä koskeva korvaus koskee ainoastaan matkapaketteja (katso matkapaketin määritelmä alta kohdasta ”Usein kysyttyä”). Korvausta ei myönnetä pelkistä lennoista.

Tjäreborg ei korvaa omatoimisesti varattua hotellia, retkiä, vuokra-autoa ja muita palveluita, joihin myöhästyminen mahdollisesti vaikuttaa ja joita ei ole ostettu Tjäreborgin kautta.

Ylimääräisten kustannusten korvaaminen

Lennon myöhästyessä matkavakuutusyhtiö / matkanjärjestäjä vastaa hyödyttömiksi käyneistä menoista.

Jatkoyhteyksien, yöpymisten ja ansionmenetyksen korvaaminen

Voit hakea korvausta mahdollisista jatkoyhteyksien menetyksistä ja/tai yöpymisen järjestämisestä aiheutuneista ylimääräisistä kuluista vakuutusyhtiöltäsi. Jos vakuutuksesi ei kata näitä, voit lähettää myöhästymiseen liittyvät dokumentit meille mahdollisen korvauksen arvioimiseksi. Mukaan tulee liittää seuraavat dokumentit:

  • Hylkäävä päätös vakuutusyhtiöltäsi
  • Haettuun korvaussummaan liittyvät kuitit. Kuiteista tulee käydä ilmi, mitä on hankittu. Siksi luottokorttilasku tai tiliote ei ole riittävä.
  • Hakiessasi korvausta ansionmenetyksestä liitä mukaan työnantajan todistus, josta käy ilmi menetetty ansio sekä palkasta vähennetyt verot. Huomaa, ettei vapaa- tai lomapäivistä makseta korvausta.

Lähetä nämä tiedot asiakaspalautelomakkeella.

EU-asetus lentomatkustajan oikeuksista

Tämän asetuksen mukaiset korvausvaatimukset tulee aina osoittaa suoraan lentoyhtiölle, matkanjärjestäjä ei vastaa niistä.

Voit hakea EU-asetuksen 261/2004 mukaista korvausta, jos matkasi viivästyy teknisen vian vuoksi, lentosi peruuntuu ja/tai on ylivarattu. EU:n lentomatkustajien oikeuksia sovelletaan, kun:

  • Lento lähtee EU:sta.
  • Lennon määränpää on EU:ssa ja lennon operoi EU:n lentoyhtiö.
  • Olet ollut kyseisellä lennolla.
  • Lento saapuu kohteeseen vähintään 3 tuntia myöhässä. Oikeutta korvaukseen ei kuitenkaan ole, jos viivästys johtuu poikkeuksellisista olosuhteista, kuten säästä, lakosta tai koneen teknisestä viasta.

Korvausta ei ole mahdollista saada sekä Yleisten matkapakettiehtojen että EU-asetuksen perusteella.
Mahdolliset päällekkäiset korvaukset ja hinnanalennukset vähennetään toisistaan.

Lisätietoa EU-asetuksesta EU261/2004 löydät osoitteesta www.kkv.fi

Lennon myöhästymiset Sunclass Airlinesilla, lisätietoa ja yhteystiedot täältä.

Usein kysyttyä

Mikä on matkapaketti?

Matkapaketilla tarkoitetaan Tjäreborgilta ostamaasi vähintään 24 tuntia kestävää matkapalveluiden yhdistelmää, johon sisältyy vähintään kaksi seuraavista palveluista:

  • Kuljetus
  • Majoitus
  • Autonvuokraus
  • Muu olennainen matkailupalvelu.

Miten myöhästymisen kesto lasketaan?

Myöhästymisen kesto on määränpäähän arvioidun saapumisajan ja todellisen saapumisajan välinen aika.

Voinko peruttaa matkani myöhästymisen johdosta?

Jos menolento on myöhässä yli 24 tuntia arvioidusta lähtöajasta, voit peruuttaa matkasi ennen matkan alkamista ja saada takaisin maksamasi summan. Tarkemmat tiedot

Lisäpalveluita, jotka eivät kuulu Tjäreborgilta ostettuun matkapakettiin, ei korvata. Tällaisia ovat esimerkiksi muualta varattu vuokra-auto tai retket, kokoukset ja muut vastaavat palvelut.

Miten saan todistuksen lomalennon viivästymisestä?

Todistus myöhästymisestä on mahdollista saada 24−72 tunnin kuluessa määränpäähän saapumisesta / kotiinpaluusta. Sunclass Airlinesin sivuilta

Tiedot muiden lentoyhtiöiden myöhästymistodistuksista löydät kyseisen lentoyhtiön sivuilta. Jos sinulla on kysyttävää, voit ottaa yhteyttä myös meihin.